13. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej, czyli Julliet EM Festival
13 wydarzeń, 5 ramówek i kilkudziesięciu artystów – tego wszystkiego doświadczymy w trzynastej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej, znanego od 2 lat jako Julliet EM Festival. Festiwal, który łączy wydarzenia live i on-line, odbywa się w dniach 31 lipca – 12 września 2021 roku.
„Demistyfikacje” – to tytuł tegorocznej odsłony. Jak mówi Anna Urszula Kucharska, Dyrektor Artystyczny festiwalu:
– Idea nawiązuje do fenomenu mieszania się „faktu i rzeczywistości wyobrażonej” w kulturze, w tym Wykonawstwie Historycznym Muzyki Dawnej. Eksperymentalne przedstawienie tych procesów i myśl przewodnia będą rozwinięte w 13 wydarzeniach live i on-line – podkreśla.
Wydarzenia live przyjmą formę techniczną dostosowaną do obecnej sytuacji. Będą to krótkie, 20-minutowe, występy, których będzie można wysłuchać kilka razy. Organizatorom zależało, by na koncerty mógł przyjść każdy, bez obaw, że w jednym wydarzeniu weźmie jednocześnie udział wiele osób. W planach jest również próba otwarta dla przechodniów, którzy będą mogli przyjść i doświadczyć muzyki na żywo.
Poszczególne wydarzenia live w Białymstoku:
– 31.07.2021, inauguracja w otwartej przestrzeni przed Galerią im. Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2 z okazji 94. rocznicy urodzin Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej,
– 09.08.2021, trzy koncerty kameralne w Starym Kościele Farnym przy ul. Kościelnej 2, od godz. 19 co pół godziny
– 05.09.2021, trzy koncerty kameralne w Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Rynek Kościuszki 4,
Nie tylko live
Festiwal to również wydarzenia on-line stylizowane na formy dziennikarstwa radiowego (audycja, transmisja koncertu, dokument, wywiad z artystą, słuchowisko).
Całość wydarzeń krąży wokół zagadkowego rękopisu zwanego Teinach-Zavelstein. W kilku koncertach będą wykonane utwory, będące anonimowymi kompozycjami, przypisywane temu manuskryptowi.
– Istotą festiwalu jest zaprezentowanie pewnej myśli filozoficznej – mówi Anna Urszula Kucharska. – Wydarzenia są rozwinięciem idei, ale w taki sposób, żeby nie narzucać określonej interpretacji słuchaczowi. Chodzi o to, by był włączony w grę z wykonawcami i twórcami – wyjaśnia.
Na zakończenie (12.09) zaplanowana jest prezentacja płyty podsumowująca całe artystyczne przedsięwzięcie.
Na festiwal składa się 5 ramówek. Szczegółowe informacje dotyczące każdej z nich będą prezentowane cyklicznie przed każdą z kolejnych części festiwalu.
***
Idea festiwalu nawiązuje do osoby Julitty Anny Sleńdzińskiej (Wilno 1927 – Białystok 1992) – donatorki Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Rodzina Sleńdzińskich wywodziła się z Wilna i w trzech kolejnych pokoleniach – Aleksander (1803-1878), Wincenty (1837-1909), Ludomir (1889-1980) – wydała na świat artystów malarzy, którzy odcisnęli trwały ślad w polskiej kulturze. Julitta (ostatnia z rodu oraz córka Ludomira) jako klawesynistka i pedagog była jednym z pionierów trudnej sztuki gry na instrumentach historycznych w Polsce.
Od 11 edycji Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej nosi nazwę Julliet EM Festival nawiązując do Julitty – klawesynistki.