13. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej, czyli Julliet EM Festival

Anna Urszula Kucharska, mat. organizatora

13 wydarzeń, 5 ramówek i kilkudziesięciu artystów – tego wszystkiego doświadczymy w trzynastej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej, znanego od 2 lat jako Julliet EM Festival. Festiwal, który łączy wydarzenia live i on-line, odbywa się w dniach 31 lipca – 12 września 2021 roku.

Demistyfikacje” – to tytuł tegorocznej odsłony. Jak mówi Anna Urszula Kucharska, Dyrektor Artystyczny festiwalu:

Idea nawiązuje do fenomenu mieszania się „faktu i rzeczywistości wyobrażonej” w kulturze, w tym Wykonawstwie Historycznym Muzyki Dawnej. Eksperymentalne przedstawienie tych procesów i myśl przewodnia będą rozwinięte w 13 wydarzeniach live i on-line – podkreśla.

Wydarzenia live przyjmą formę techniczną dostosowaną do obecnej sytuacji. Będą to krótkie, 20-minutowe, występy, których będzie można wysłuchać kilka razy. Organizatorom zależało, by na koncerty mógł przyjść każdy, bez obaw, że w jednym wydarzeniu weźmie jednocześnie udział wiele osób. W planach jest również próba otwarta dla przechodniów, którzy będą mogli przyjść i doświadczyć muzyki na żywo.

Poszczególne wydarzenia live  w Białymstoku:

– 31.07.2021, inauguracja w otwartej przestrzeni przed Galerią im. Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2 z okazji 94. rocznicy urodzin Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej,

– 09.08.2021, trzy koncerty kameralne w Starym Kościele Farnym przy ul. Kościelnej 2, od godz. 19 co pół godziny

05.09.2021, trzy koncerty kameralne w Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Rynek Kościuszki 4,

Nie tylko live

Festiwal to również wydarzenia on-line stylizowane na formy dziennikarstwa radiowego (audycja, transmisja koncertu, dokument, wywiad z artystą, słuchowisko).

Całość wydarzeń krąży wokół zagadkowego rękopisu zwanego Teinach-Zavelstein. W kilku koncertach będą wykonane utwory, będące anonimowymi kompozycjami, przypisywane temu manuskryptowi.

Istotą festiwalu jest zaprezentowanie pewnej myśli filozoficznej – mówi Anna Urszula Kucharska. – Wydarzenia są rozwinięciem idei, ale w taki sposób, żeby nie narzucać określonej interpretacji słuchaczowi. Chodzi o to, by był włączony w grę z wykonawcami i twórcami – wyjaśnia.

Na zakończenie (12.09) zaplanowana jest prezentacja płyty podsumowująca całe artystyczne przedsięwzięcie.

Na festiwal składa się 5 ramówek. Szczegółowe informacje dotyczące każdej z nich będą prezentowane cyklicznie przed każdą z kolejnych części festiwalu.

***

Idea festiwalu nawiązuje do osoby Julitty Anny Sleńdzińskiej (Wilno 1927 – Białystok 1992) – donatorki Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Rodzina Sleńdzińskich wywodziła się z Wilna i w trzech kolejnych pokoleniach – Aleksander (1803-1878), Wincenty (1837-1909), Ludomir (1889-1980) – wydała na świat artystów malarzy, którzy odcisnęli trwały ślad w polskiej kulturze. Julitta (ostatnia z rodu oraz córka Ludomira) jako klawesynistka i pedagog była jednym z pionierów trudnej sztuki gry na instrumentach historycznych w Polsce.

Od 11 edycji Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej nosi nazwę Julliet EM Festival nawiązując do Julitty – klawesynistki.

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.