20 mln na kształcenie umiejętności przyszłości. Politechnika Białostocka zdobyła dotację w konkursie NCBR
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansuje projekt Politechniki Białostockiej dotyczący kształcenia specjalistów na potrzeby nowoczesnej gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji. Uczelnia otrzyma na ten cel ponad 20 mln złotych z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, w konkursie „Kształcenie na potrzeby gospodarki”.
W ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju konkursie o dofinansowanie mogły starać się uczelnie, których projekty zakładają kompleksowy program wsparcia realizowany na wybranym kierunku lub kierunkach studiów, umożliwiający dostosowanie kwalifikacji lub kompetencji studentów do potrzeb gospodarki i rynku pracy, a także rozwój kwalifikacji lub kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia na kierunku lub kierunkach objętych dofinansowaniem. Takich projektów rozpatrzono i oceniono w konkursie aż 211, z czego 47 wniosków uzyskało ocenę pozytywną i zostało rekomendowanych do dofinansowania, a 164 wnioski uzyskały ocenę negatywną. W sumie NCBR przekaże uczelniom 462 736 901,14 PLN. Na liście rankingowej projektów wybranych do dofinansowania ze środków FERS, projekt Politechniki Białostockiej zajął trzecie miejsce pod względem przyznanej dotacji.
Politechnika Białostocka uzyskała dofinansowanie w wysokości 20 291 732,94 złotych na zrealizowanie projektu o nazwie „PB 5.0 – dostosowanie oferty dydaktycznej Politechniki Białostockiej do potrzeb nowoczesnej gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji”. Jego cele będą realizowane w ramach 8 merytorycznych zadań, w których zaplanowano m.in. uruchomienie dwóch nowych kierunków kształcenia oraz modernizację sześciu, już istniejących programów studiów we współpracy z przedsiębiorcami.
– Jest to dotacja celowa na modernizację programów studiów na kierunkach już prowadzonych przez uczelnię oraz utworzenie dwóch nowych, ciekawych kierunków kształcenia, zgodnych z najnowocześniejszymi trendami oraz potrzebami kadrowymi podyktowanymi przez rozwój gospodarki, w tym transformację energetyczną i transformację cyfrową w naszym kraju. Wszystko po to, żeby dostosować kompetencje studentów i kwalifikacje kadry akademickiej do zmieniających się warunków rynku pracy – wyjaśnia dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej.
– Warto podkreślić, że w ten sposób uczelnia działa już od 75 lat, ponieważ nadrzędnym celem kształcenia w Politechnice Białostockiej było i jest przygotowanie kadr inżynierskich na potrzeby gospodarki. Jednak nigdy wcześniej nie pozyskaliśmy tak znaczącego zastrzyku środków finansowych na to, żeby dokonać skokowej poprawy jakości, zarówno infrastruktury dydaktycznej, jak i samych sposobów kształcenia – dodaje dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej.
W projekcie Politechniki Białostockiej występuje kilka wątków.
– Pierwszy związany jest z zakupem nowoczesnej aparatury dydaktycznej, a więc sprzętów, na których nasi studenci będą mogli praktycznie sprawdzić nabytą wiedzę. Mamy tu też działania związane z poprawą kompetencji samej kadry kształcącej oraz wdrożeniem różnego rodzaju innowacyjnych metod kształcenia studentów, w tym turingu. Będziemy kontynuować program Fabryka Dobrego Inżyniera, w którym studenci uczestniczą w różnego rodzaju szkoleniach i kursach podnoszących kompetencje, odbywają też staże przemysłowe – zapowiada dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB.
– W ten sposób uzyskane dofinansowanie pozwoli nam unowocześnić wszystkie trzy główne elementy procesu kształcenia, czyli to: kogo kształcimy, kto kształci oraz to, na czym kształcimy. Jeśli na każdym z tych etapów studenci będą kształceni lepiej, bardziej nowocześnie, adekwatnie do zagadnień, z którymi będą mieli styczność w pracy zawodowej, to nasze cele zostaną osiągnięte – mówi Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej.
Politechnika Białostocka planuje uruchomienie dwóch nowych kierunków kształcenia:
- elektromobilność (studia I stopnia) na Wydziale Elektrycznym,
- transport (studia I stopnia) – kierunek międzywydziałowy realizowany przez Wydział Mechaniczny, Wydział Inżynierii Zarządzania, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku.
– Są to kierunki, które są zgodne ze strategią rozwoju Politechniki Białostockiej, a także uwzględniające aktualne potrzeby rynku. Oba sektory: elektromobilności i transportu, odnotowują obecnie dynamiczny rozwój. To trend nie tylko krajowy, ale również globalny. Absolwenci tych kierunków będą specjalistami, których potrzebują przedsiębiorcy, w tym również naszego regionu – mówi Daniel Puch, kierownik Biura Rozwoju i Programów Międzynarodowych Politechniki Białostockiej, które będzie odpowiedzialne za koordynację realizacji zadań w projekcie PB 5.0.
Projekt zakłada też modernizację programów kształcenia siedmiu, już istniejących kierunków:
- ekoenergetyka (I st) na Wydziale Elektrycznym
- elektrotechnika (I st) studia dualne na Wydziale Elektrycznym
- inżynieria rolno – spożywcza (studia I st i II st) na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku
- mechatronika (I st) na Wydziale Mechanicznym
- informatyka (studia I st i II st) na Wydziale Informatyki
Zakres działań w ramach tych zadań został opracowany we współpracy z pracodawcami, na podstawie badań potrzeb przedsiębiorców oraz opinii Rad Przedsiębiorczości funkcjonujących przy Wydziałach.
Wsparciem zostanie objęta również kadra akademicka zaangażowana w proces kształcenia na tych kierunkach. 127 wykładowców uzyska wiedzę, kwalifikacje oraz kompetencje z uwzględnieniem OZE, Zielonego Ładu oraz projektowania uniwersalnego.
W rezultacie powstanie 180 nowych przedmiotów a 48 przejdzie gruntowną modyfikację. Zostaną opracowane nowe, atrakcyjne multimedialne materiały dydaktyczne, dostosowane do nowych pilotażowych metod kształcenia z ćwiczeń, projektów, laboratoriów i seminariów. Utworzonych zostanie 94 nowych stanowisk dydaktycznych, a 54 już istniejących zyska nowoczesne doposażenie.
Kontynuowany będzie uczelniany Program „Fabryka Dobrego Inżyniera”. W jego już piątej edycji zakłada się realizację dodatkowych elementów kształcenia podnoszących kompetencje studentów (uzyskanie uprawnień zawodowych, staże przemysłowe, wizyty studyjne).
W projekcie PB 5.0. zostanie również wdrożony Program STUDY@PB. To nowość. Uczelnia pragnie w nim zbadać i podjąć działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki przez studentów. Sposobem na to może być np. program tutorski, którego celem jest m.in rozwój naukowy i wzmacnianie u studentów wiary we własne siły i możliwości.
Uruchomiony zostanie również Program TEACHSKILLS 5.0. Tu na szkolenia, rozwój kompetencji merytorycznych, związanych z aktywnością dydaktyczną lub naukowo-dydaktyczną liczyć może kadra akademicka Politechniki Białostockiej.
Realizacja projektu „PB 5.0 – dostosowanie oferty dydaktycznej Politechniki Białostockiej do potrzeb nowoczesnej gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji” potrwa do września 2029 roku.
– Co ciekawe, projekt PB 5.0 zakłada ciągłe doskonalenie się uczelni pod względem realizacji celów tego projektu. Ponieważ wprowadzamy nowe treści programowe, to będziemy je stale monitorować wspólnie z Działem Jakości Kształcenia Politechniki Białostockiej oraz Wydziałowymi Radami Przedsiębiorczości. Wspólnie będziemy sprawdzać, czy programy kształcenia spełniają oczekiwania studentów oraz gospodarki. Projekt jest długofalowy i na każdym jego etapie zakładamy możliwość update’u, tak, żeby uzyskać jak największą efektywność naszych działań – podkreśla Daniel Puch, kierownik Biura Rozwoju i Programów Międzynarodowych Politechniki Białostockiej.