Bolid CMS-08 studentów z Politechniki Białostockiej wygrał Formula Student Poland
Kto stawiał na drużynę Cerber Motorsport i bolid CMS-08 w Formula Student Poland, nie zawiódł się! Studenci Politechniki Białostockiej wygrali organizowane po raz pierwszy w Polsce zawody studenckich bolidów wyścigowych. Od 27 do 30 sierpnia politechniczny „koń wyścigowy”, czyli bolid CMS-08 konkurował z pojazdami innych uczelni wyższych na torze Autodrom Słomczyn. Drużyna Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej zdobyła 1. miejsce w klasyfikacji generalnej oraz aż trzy najwyższe lokaty w konkurencjach dynamicznych: acceleration, endurance i efficiency.
Zawody Formula Student są organizowane co roku w 20 krajach na całym świecie. W tym roku po raz pierwszy odbyła się polska edycja pokazu studenckich umiejętności inżynierskich, w której zarejestrowano 13 pojazdów, głównie z Polski. Drużyna z Politechniki Białostockiej ze swoim bolidem CMS-08 była w kuluarach wyścigów traktowana jako faworyt ze względu na sukcesy i duże doświadczenie zdobyte na międzynarodowych zawodach w poprzednich sezonach Formuły Student.
Drużyna Cerber Motorsport w zawodach Formula Student Poland osiągnęła następujące wyniki:
1. miejsce:
– klasyfikacja generalna
– acceleration
– endurance
– efficiency
2 . miejsce:
– autocross
– cost & manufactoring
– design
– skidpad
4. miejsce:
– business plan
– Formuła Student Polska to zawody, w których zespoły w kategorii spalinowej i elektrycznej budują bolidy zgodnie z międzynarodowymi regulaminami. Te bolidy, można by powiedzieć, to jest taka Formuła 1 w wersji studenckiej. Troszeczkę różnią się budżetem, natomiast zespoły mają równie wysokie wymagania jeżeli chodzi o poziom inżynieryjny – są oceniani przez sędziów z branż technicznych, technologicznych. Zespoły startują w konkurencjach przyspieszenia, zwrotności oraz w konkurencji endurance, czyli w 22-kilometrowym wyścigu wytrzymałościowym – wyjaśniał Bartłomiej Zachara, organizator zawodów Formuła Student Poland, który wysoko ocenił możliwości naszej drużyny jeszcze przed zakończeniem klasyfikacji. – Politechnika Białostocka na tym wydarzeniu reprezentuje się bardzo dobrze. Jej samochód pokazał niesamowity performance na torze. Kierowcy również wykazali się technicznymi umiejętnościami na wysokim poziomie.
Pierwszego dnia zespoły przechodziły badania kontrolne maszyn, a także odbywały pierwsze testy. Tor w podwarszawskim Słomczynie został wybrany ze względu na wymagającą nitkę toru, która była surowym testem zarówno dla pojazdów, jak i profesjonalizmu kierowców. Krajowe „popisy” drużyn stanowiły wyjątkową okazję, by obejrzeć na żywo zmagania motoryzacyjne naszego zespołu, który dotąd występował za granicą.
– Zawody Formuły Student w Słomczynie to wydarzenie po raz pierwszy organizowane w Polsce, dlatego też więcej osób ma możliwość wzięcia udziału w tego typu zawodach. Można na żywo przekonać się, w jakich warunkach nasi studenci konkurują z innymi zespołami, w tym przypadku z Polski. Sukcesy, które wypracowane zostały w ramach zawodów międzynarodowych, możemy wreszcie obserwować na terytorium naszego kraju. Nasi studenci ze swoim bolidem CMS-08 spisują się bardzo dobrze. W większości konkurencji zajmujemy medalowe pozycje. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy tutaj nie byli razem z naszymi studentami, nie wspierali ich w tych rywalizacjach – przekonywał tuż przed finałem dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej.
Kluczowym momentem zawodów, był ostatni dzień, kiedy to wyścigówki mogły sprawdzić się w najbardziej wymagającej konkurencji dynamicznej, a więc endurance. Mimo, że pogoda nie sprzyjała ze względu na deszcz, Cerber Motorsport ukończył wyścig na najwyższej pozycji!
– Warunki były dosyć ciężkie, ponieważ mieliśmy dużo deszczu na torze, musieliśmy jechać na oponach deszczowych. Dużo walki o przyczepność i walki z autem, aby wykręcić, jak najlepsze czasy okrążeń – mówił Julian Rząca, jeden z kierowców Cerber Motorsport, student II roku studiów magisterskich na kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym, dodając, że polska edycja zawodów to świetna organizacja, fajna zabawa i okazja do spotkania się z innymi polskimi zespołami.
Finałowy wyścig oglądała cała drużyna wraz z kibicującymi jej pracownikami Politechniki Białostockiej. Na zawodach obecny był Dziekan Wydziału Mechanicznego prof. dr hab. inż. Michał Kuciej, wspomniany Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Jarosław Szusta, a także opiekunowie politechnicznej drużyny, którzy z pewnością mocno trzymali kciuki – dr inż. Jarosław Czaban i dr inż. Piotr Tarasiuk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.
– Jesteśmy przed finałowym wyścigiem endurance, w którym kierowcy jeżdżą wyścig czasowy, wytrzymałościowy. Po przejechaniu 11 okrążeń następuje zmiana kierowcy. Drugi kierowca przejeżdża tę samą trasę i podsumowany jest łączny czas przejazdu. Tor jest ustawiony dosyć wąsko i poza tym, że liczy się czas przejazdu, ma znaczenie również „czystość” przejazdu. Każde potrącenie pachołka wpływa na dodanie karnych sekund. Każdy pachołek to około 2 sekundy do czasu łącznego – mówił tuż przed rozstrzygającą konkurencją – dr inż. Piotr Tarasiuk, adiunkt na Wydziale Mechanicznym, jeden z opiekunów drużyny.
Świetne wyniki na torze to zasługa kierowców (Kacper Stasiewicz, Julian Rząca, Filip Pietruczuk i Piotr Cywoniuk), ale także doskonałej kondycji auta, które było testowane wcześniej na torze w Białymstoku, a także w tegorocznych zawodach Formula Student Romania, gdzie drużyna z Politechniki Białostockiej w klasyfikacji generalnej zajęła 1. miejsce. Była również najlepsza w niemal wszystkich konkurencjach statycznych i dynamicznych!
Na zawodach w Polsce byli obecni liczni przedstawiciele firm, głównie z branży motoryzacyjnej, którzy obserwowali poczynania młodych inżynierów. Część z utalentowanych studentów zasili w przyszłości te przedsiębiorstwa, wypracowując genialne rozwiązania techniczne w branży moto.
Jesteśmy przekonani, że zawodnicy z Politechniki Białostockiej zrobili ogromne wrażenie na head hunterach i z powodzeniem będą rozwijać po studiach swoją karierę, pracując dla najlepszych marek na rynku. Trzymamy za to kciuki, tak samo jak za nowy projekt studentów. Jest nim pojazd o napędzie hybrydowym, którego premiera jest zaplanowana na rok 2024.
W skład zespołu Cerber Motorsport, który działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym wchodzą studenci z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektrycznego i z Wydziału Informatyki. Opiekunami drużyny są: dr inż. Jarosław Czaban i dr inż. Piotr Tarasiuk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.
Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.
O tegorocznych zawodach naszych studentów podczas Formula Student Romania przeczytacie na stronie: Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej zajął 1. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula Student Romania!