5. kawiarnia naukowa: Kiedy VR spotyka rzeczywistość
Z VR jest trochę jak z rokiem Linuksa i rokiem mobile. Zapowiadana od ponad dekady rewolucja VR nie nadeszła. Trochę jest, ale nie w takiej skali jak się spodziewano. W między czasie pojawiła się AR (rozszerzona rzeczywistość), która znajduje swoje zastosowanie w biznesie. Później wybuchł i zgasł Metaverse. Czy jest szansa, że VR powróci w kolejnej odsłonie?
Prelegenci:
Marek Antoniuk
Tytuł wystąpienia:
„Technologia wirtualnej rzeczywistości – co było, co jest, co będzie?”
Streszczenie:
Na najbliższej Kawiarni Naukowej, Marek Antoniuk opowie nam o technologii wirtualnej rzeczywistości, z którą ma okazję pracować już od 10 lat. Czy jest to technologia tylko dla bogatych? Czego możemy od niej oczekiwać w dniu dzisiejszym? Jak ona w ogóle działa? Prezentacja Marka odpowie na te oraz inne pytania aby możliwie najbardziej przybliżyć wam tę niezwykle ekscytującą technologię. Weź udział w prezentacji aby już nigdy nie być zielonym, gdy pojawi się temat wirtualnej rzeczywistości.
Marek Antoniuk jest programistą, dwukrotnym laureatem prestiżowego konkursu dla studentów Microsoft Imagine Cuporaz prezesem firmy RiftCat, która od 2015 roku działa w branży wirtualnej rzeczywistości ułatwiając dostęp do tej technologii ludziom na całym świecie. Marek chętnie dzieli się swoją wiedzą, która stale się rozszerza od czasu uzyskania tytułu magistra na kierunku Informatyka Politechniki Białostockiej.
Bartosz Śliwecki
Temat:
Kreacje społeczeństwa VR – O nowej generacji architektów online
Wystąpienie:
– wprowadzenie do tematyki VR powołując się na własną pracę doktorską
– omówienie tematyki wirtualnych społeczeństw VR na podstawie platformy VR Chat
– przedstawienie wybranych przykładów przestrzeni zaprojektowanych przez wirtualnych architektów
– dyskusja na temat kierunku rozwoju „metaverse”
Bartosz Śliwecki jest adiunktem na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej, gdzie pracuje w laboratorium rzeczywistości rozszerzonej AuReLa, specjalizując się w CAAD (komputerowo wspomagane projektowanie architektoniczne). Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na wykorzystaniu technologii VR (wirtualnej rzeczywistości), AR (rozszerzonej rzeczywistości) i AI (sztucznej inteligencji) na etapie koncepcyjnym projektowania. Doktorat skupiał się na eksploracji roli architekta w przestrzeni wirtualnej rzeczywistości, zwłaszcza w kontekście platform dla wirtualnych społeczności VR. Obecnie jego działalność naukowa skupiaj się na badaniu percepcji wizualizacji tworzonej przez AI.
Prezentacja „wirtualnej spawarki”
Dr inż. Bogusław Hościło z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej
Prezentacja dotycząca wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality) w szkoleniach spawaczy. Prezentacja ogólna, przybliżająca samą technologię AR, będzie trwała 10-15 min. Następnie omówiona zostanie technologia i jej możliwości na przykładzie stanowiska spawalniczego SOLDAMATIC.
Po takim wstępie, powiedzmy trochę teoretycznym, przewidziane są praktyczne demonstracje i możliwość wykonania kilku spoin przez publiczność.
Dodatkowo w spotkaniu wezmą udział studenci ze Studenckiego Koła Naukowego VectoR, którzy zaprezentują sprzęt VR.
Studenckie Koło Naukowe Vector zrzesza ludzi zainteresowanych branżą tworzenia gier, a także technologią wirtualnej rzeczywistością. Zgłębiają wszelkie tajniki tworzenia rzeczy trójwymiarowych i nadawania im życia za pomocą programowania.
Co roku organizują także największy na Podlasiu maraton tworzenia gier „BialJam”, na który zjeżdżają się uczestnicy z całej Polski.
W kawiarni Science Kultura dadzą możliwość wejścia w inny świat za pomocą okularów VR.
28.02.2024, Kawiarnia Fama, godzina 18:00, wstęp wolny
Spotkanie organizowane jest przez Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej. Płatne ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki Projekt ,,SCIENCE-KULTURA” Program Społeczna Odpowiedzialność Nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu.
Patronat medialny: Radio Akadera
(jp)