Zmierzyli baterię i wygrali 2 tys. zł. Finał Konkursu Wiedzy o Metrologii „Metroliga”
12 dwuosobowych zespołów przystąpiło do finału Konkursu Wiedzy o Metrologii „Metroliga”. Najlepsi okazali się Paweł Buczyński i Maciej Niedźwiedź, uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej. W finale części praktycznej mierzyli oni baterię, a potem wykorzystywali ją do różnych konfiguracji elektrycznych i związanych z nimi pomiarów. Wygrali 2000 zł.
Zanim młodzi entuzjaści metrologii przystąpili do sprawdzenia swojej wiedzy teoretycznie i praktycznie, mieli za zadanie przygotować plakaty dotyczące metrologii, jej historii, technik pomiarowych, przyrządów pomiarowych, trendów rozwoju metrologii. Na podstawie nadesłanych prac komisja konkursowa wyłoniła finałowe pary.
Z artykułu dowiesz się:
- na czym polegał Konkurs Wiedzy o Metrologii „Metroliga
- kto przystąpił do konkursu
- jakie zadania czekały na finalistów
- kto zajął główne miejsca i zdobył nagrody pieniężne
23 maja 2022 roku, już na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej, 12 dwuosobowych zespołów przystąpiło do indywidualnego rozwiązywania testu związanego z metrologią. Żeby zdobyć jak największą liczbę punktów w części teoretycznej musieli sporo przeczytać i zapamiętać.
Najważniejszą częścią finału było sprawdzenie umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów i wykorzystania ich w praktyce do obliczeń. Młodzi pasjonaci metrologii musieli między innymi porównać pomiary wykonywane prostszymi i bardziej skomplikowanymi przyrządami, a potem zająć się mierzeniem rezystancji układów elektrycznych.
Najlepiej wszystkie zadania konkursowe wykonali Paweł Buczyński i Maciej Niedźwiedź, uczniowie klasy matematyczno-informatyczno-fizycznej Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej. Zajęli I miejsce i zdobyli 2000 zł. By poznać smak sukcesu musieli pracować zespołowo. Wspólna praca zaczęła się już przy analizie źródeł, które miały im pomóc w stworzeniu plakatu.
– Przeanalizowaliśmy między innymi 300-stronicowe vademecum – zdradza Maciej Niedźwiedź, uczeń Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej. Uczniowie korzystali też ze źródeł w języku angielskim. – Nasza wiedza w ostatnich tygodniach bardzo się poszerzyła – mówi Niedźwiedź.
Największym wyzwaniem okazał się test wiedzy.
– Składał się z bardzo specjalistycznych pytań – przyznaje Paweł Buczyński z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej. – Było pytanie o gęstość zboża w stanie zsypnym albo ile czasu ważna jest legalizacja zbiornika pomiarowego i czy można jej dokonać zimą.
Licealiści Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej włożyli w zwycięstwo sporo pracy, ale cenne okazało się też doświadczenie zdobyte w murach Politechniki Białostockiej, gdzie mieści się Liceum.
– Mamy dodatkowe dwie godziny robotyki tygodniowo, okazała się być bardzo przydatna w praktycznym etapie konkursu – uważa Paweł Buczyński. – Mogliśmy szybciej i w bardziej zorganizowany sposób dokonać niektórych pomiarów. Dzięki robotyce jesteśmy już doświadczeni w działaniach z układami elektrycznymi.
II miejsce zespołowe i 1500 zł zdobyli Wojciech Karpiesiuk i Piotr Michalski z Zespołu Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku.
– Najtrudniejsze było opanowanie dat, pojęć technicznych, często bardzo specyficznych – przyznaje Wojciech Karpiesiuk z Zespołu Szkół Elektrycznych.
Uczniowie uważają, że również część praktyczna była dość wymagająca.
– Pomiary nie były może dość skomplikowane, bo mierzyliśmy napięcie, natężenie prądu, porównywaliśmy też dokładność pomiaru suwmiarką i linijką – opowiada Piotr Michalski z „elektryka”.
Uczniowie musieli znać określone wzory, by porównać zmierzoną rezystancję w prostych układach elektrycznych z obliczoną.
III miejsce zespołowe i 1000 zł przypadło w udziale Kamilowi Dudarowi i Bartoszowi Wiszowatemu, uczniom Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej.
Na wejście do konkursu licealiści przygotowali plakat opowiadający o jednostkach miar. Żeby podejść do testu, podobnie jak koledzy, mieli do opanowania sporo materiału teoretycznego.
– Najtrudniejszym wyzwaniem był bardzo duży zakres materiału, jaki trzeba było opanować – twierdzi Bartosz Wiszowaty, uczeń Akademickiego Liceum ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej. – Same pomiary nie były takie trudne.
Uczniowie już deklarują chęć ponownego startu w „Metrolidze”.
– Uważam, że wiedza którą przyswoiłem w tym roku, bardzo przyda mi się w następnym – sumuje Wiszowaty.
– Kolejny konkurs już za rok – zapowiada dr hab. inż. Wojciech Walendziuk, prof. PB, przewodniczący Komisji Konkursowej.
23 maja 2022 roku do finału przystąpiło:
6 zespołów z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej,
2 zespoły z Zespołu Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku
4 zespoły z Zespołu Szkół Mechanicznych im. Św. Józefa w Białymstoku.
Konkurs Wiedzy o Metrologii „Metroliga” to wspólny pomysł Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej i Okręgowego Urzędu Miar w Białymstoku na promocję szeroko pojętej metrologii. Zmagania postawione uczniom szkół ponadpodstawowych województwa podlaskiego objęły honorowym patronatem Minister Edukacji i Nauki, Prezes GUM, Rektor PB, Podlaski Kurator Oświaty, Marszałek Województwa Podlaskiego, Polska Unia Metrologiczna.
Konkurs „Metroliga” wsparło Miasto Białystok.
Jerzy Doroszkiewicz