Przystań – nurty historii. Praca inżynierska Alicji Jaroszek doceniona w konkursie na Najlepszy Dyplom Architektura przez pismo Architektura i Biznes (wizualizacje)

Alicja Jaroszek - Przystań – nurty historii. Fot: Jan Kowalski / Focę Więc Jestem
Alicja Jaroszek - Przystań – nurty historii. Fot: Jan Kowalski / Focę Więc Jestem

Alicja Jaroszek, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, doceniona w konkursie na  ,,Najlepszy Dyplom Architektura’’ przez pismo Architektura i Biznes. Jej praca inżynierska „Przystań — nurty historii” to nowa forma stacji tramwajów wodnych będąca źródłem informacji o Gdańsku i jego historii za pomocą całorocznej galerii. Praca inżynierska powstała pod kierunkiem dr inż. arch. Magdaleny Sulimy w 2019 roku i ukazała się w czerwcowym e-wydaniu czasopisma Architektura i Biznes.

 

– Z perspektywy czasu z przyjemnością mogę przyznać, że studia na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej dały mi bardzo solidne podstawy, aby skutecznie sprawdzać się w życiu zawodowym – mówi mgr inż arch. Alicja Jaroszek. – Szereg konkursów, zajęć dodatkowych i wystaw, w których brałam udział będąc jeszcze na uczelni sprawiły, że nabrałam pewności siebie i wiary, że pomysły które przelewam na papier są docenianie w szerszym gronie. To wszystko pozwala mi śmiało szukać kolejnych wyzwań!

Alicja Jaroszek – „Przystań — nurty historii”

Gdańsk charakteryzuje się niesamowitą architekturą, wyjątkowym klimatem oraz olbrzymim potencjałem. Miasto jest nie tylko największą aglomeracją wybrzeża, ale także centrum kulturalnym i naukowym.

Komunikacja miejska w Gdańsku składa się głównie z autobusów i tramwajów, ale jest tam również mniej znana linia tramwajów – tramwajów wodnych. Oznakowania ich stacji nie są jednak dobrze widoczne co sprawia, że ciężko je zlokalizować. Kolejnym i niezmiernie istotnym utrudnieniem jest brak dogodnego miejsca do oczekiwania na tramwaj.

Powyższe aspekty i analiza problemu badawczego stały się pretekstem do podjęcia tego tematu w pracy: jest bowiem potrzeba stworzenia takich przestrzeni i uczynienia z nich obiektów całorocznych, funkcjonalnych i atrakcyjnych.

Bardzo interesującym miejscem, niedawno zaadaptowanym do użytkowania publicznego i mającym na swoim obszarze stację przystanku tramwaju wodnego jest Falochron Zachodni w Gdańsku. Konstrukcja zbudowana w celu ochrony portu południowego Bałtyku przed niszczącym działaniem fal. Jej forma sprzyja wykorzystaniu nadbrzeża oraz ułatwia wpływanie tam statków, nie dopuszczając do ich uszkodzeń. Teren z uwagi na swoje atrakcyjne położenie (jest zakończeniem rozległego szlaku pieszo-rowerowego z przepięknym widokiem na zatokę
i wpływającymi co chwilę do portu statkami), szybko stał się miejscem spotkań i spacerów, zarówno okolicznych mieszkańców jak i turystów. Dlatego założeniem projektowym jest wykorzystanie zastanego terenu Falochronu Zachodniego i wkomponowanie tam obiektu stanowiącego kontynuację ciągu pieszego, prowadzącego od parku nadmorskiego i w minimalnym stopniu ingerującego w zastane otoczenie. Nadanie nowej architektury przystankowi tramwaju wodnego wraz z zagospodarowaniem przestrzeni, wokół której obecny stan jest bardzo surowy, przyczyniłoby się do ożywienia tego miejsca pod względem przestrzennym, funkcjonalnym
i komunikacyjnym.

Nowa forma stacji jako ,,Przystani – nurtów historii”, oprócz roli samego przystanku jest źródłem informacji o Gdańsku i jego historii. Program funkcjonalny Przystani, zakłada zatem stworzenie przestrzeni przystanku tramwaju wodnego, a także galerii, gdzie będzie można zobaczyć archiwalne zdjęcia zarówno tego miejsca jak i całego Gdańska. Znaczący dla projektu jest również jej bezpośredni styk z wodą i rozciągającą się panoramą. Zachowanie relacji między obiektem architektonicznym, a środowiskiem przestrzennym, w którym będzie on funkcjonował jest kwestią wiodącą.

Jako że przystanki tramwajów wodnych w Polsce są obiektami sezonowymi i ze względu na swoje położenie w strefie klimatycznej kursują wyłącznie w okresie letnim nie pełniąc innej roli oprócz komunikacyjnej, „Przystań – nurty historii”, poprzez wprowadzenie tam funkcji galerii, będzie obiektem całorocznym.

Formę obiektu cechują elementy i motywy nadmorskie. W szczególności widoczny jest motyw koła, który przypomina okna na statkach i łodziach. Drugim wykorzystywanym akcentem jest bardzo popularny obecnie w Gdańsku motyw blachy rdzawionej przypominającej kolorem czerwoną cegłę – tak charakterystyczną dla architektury miasta. Sam wygląd Przystani nawiązuje do wpływającego do portu statku, a dzięki obłym zakończeniom projektowanej elewacji obiekt przypomina fale morskie. Ażurowość bryły nadaje jej lekkość i nie przytłacza swoją formą.

Budynek poprzez swoją rozbudowaną funkcję oraz zagospodarowanie terenu, będzie ciekawym punktem nie tylko dla osób podróżujących, ale także mieszkańców Gdańska i turystów. Idea ta, mogłaby być także powielona na pozostałe miejsca lokalizacji stacji w mieście, akcentując fragmenty historii danego miejsca oraz pozwalając na ich aktywną obecność w świadomości odbiorców.

Alicja Jaroszek

ZOBACZ GALERIĘ (12 wizualizacji)

Alicja Jaroszek – sukcesy na Politechnice Białostockiej

Alicja Jaroszek m.in. wraz z Justyną Laszczkowską otrzymała wyróżnienie w szóstej edycji międzynarodowego konkursu „House in Forest 2020 – Wooden House”. Ich praca była jedynym projektem z Polski, jaki został doceniony przez jury.

Celem konkursu „House in Forest 2020 – Wooden House” jest promowanie autorskich pomysłów na ochronę lasu i jego środowiska oraz koncentrowanie się na problemach związanych z projektowaniem urbanistycznym, przy jednoczesnym podnoszeniu świadomości na temat zrównoważonego rozwoju.

Tegoroczny konkurs koncentrował się na domach drewnianych. Prace uczestników łączyły w sobie niezwykły styl architektoniczny z tradycyjnymi metodami budowania z użyciem ciężkich elementów drewnianych, prefabrykowanych konstrukcji drewnianych czy łączeniu ramy
z jasnego drewna z innymi elementami.

Uczestnicy mieli za zadanie wymyślić nową i oryginalną koncepcję drewnianego domu w środowisku leśnym. Wskazane były inspiracje pawilonami i różnymi, nietypowymi konstrukcjami, nawiązującymi do krajobrazu miejsca.

Alicja Jaroszek pod koniec 2020 roku zajęła także  drugie miejsce w Konkursie Architektury Ceglanej. Architektka wykorzystując czarną cegłę pełną, stworzyła budynek wpisujący się w surowy klimat kamienistej, norweskiej wyspy.

Spośród nadesłanych prac jury konkursowe w kategorii Dom jednorodzinny przyznało drugie miejsce Alicji Jaroszek z Politechniki Białostockiej. Jej propozycja to Dom Obraz położony w arktycznym krajobrazie na norweskiej, kamienistej wyspie nad brzegiem samego morza. To malownicze miejsce charakteryzuje wyraźnie zróżnicowany teren i wyjątkowy, surowy klimat. Dni są tutaj krótkie, za to noce rozświetla zorza polarna, a życie dostosowuje się do pływów morza. Dom jest odizolowany, gdyż na wyspę można dotrzeć tylko drogą morską.

Budynek jest formą rzeźby wykorzystującą wyroby ceglane. Na elewacji domu znajdują się nieregularnie rozłożone w poziomie i pionie okna. Taki układ daje złudzenie trzypoziomowego planu piętra, mimo że budynek w rzeczywistości jest o prostym układzie wnętrza. Okna tworzą „żywe obrazy” z widokiem na poszarpany górski krajobraz, otaczające wyspę Morze Norweskie, skały oraz niebo.

 

Alicja Jaroszek brała również udział w powstawaniu książki „Podróże po drewnianym Podlasiu” zredagowanej przez dr inż. arch. Magdalenę Sulimę. W latach 2018-2020 była prezesem koła naukowego „Mała architektura” na Politechnice Białostockiej. Koło koncentrowało się na promocji edukacji architektonicznej wśród dzieci i młodzieży.

Mgr inż arch. Alicja Jaroszek

Mgr inż. arch. Alicja Jaroszek to absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, z urodzenia Gdańszczanka. W wolnych chwilach miłośniczka fotografii i sztuki. Swoją inwencję artystyczną ogranicza jednak do „dwuwymiarowej przestrzeni”, łącząc wiele technik malarskich, z plastycznością rysunku oraz szczegółowością i lekkością grafiki.

Osiągnięcia:

– Wernisaż prac pt. „ZMAGANIA POZORÓW’’ w Pomorskiej Radzie Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Gdańsku, 2017r.
– I nagroda przyznana przez Burmistrza Szczuczyna i Bibliotekę – Centrum Kultury w Szczuczynie za odręczne grafiki przedstawiające walory architektoniczne miasta i gminy, 2017r.
– Wyróżnienie w konkursie na najlepszy projekt rozbudowy i modernizacji muzeum Wigry, grudzień 2018r.
– II miejsce w Konkursie Szkice Architektoniczne – edycja 2019 (Organizator konkursu: Międzynarodowe Targi Poznańskie, Partner konkursu: Izba Architektów RP), luty 2019r.
– Prezes koła naukowego „Mała Architektura” na Politechnice Białostockiej, koncentrującym się na promowaniu edukacji architektonicznej wśród dzieci i młodzieży, 2018-2020r.
– Wyróżnienie przyznane za organizację wydarzenia kulturalnego w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa przyznane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa Polska dla koła naukowego ,,Mała Architektura’’, listopad 2019r.
– Wykonanie wstępnych prac nad koncepcją wnętrza dla Polskiego Pawilonu na EXPO 2020 w Dubaju.
– I wyróżnienie w konkursie międzynarodowym „House in Forest 2020 – Wooden House”.
– Wyróżnienie w konkursie fotograficznym dla młodych architektów – 4YoungArchitects, wrzesień 2020r.
– II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Architektury Ceglanej – SARP, październik 2020r.
– Współpraca jako artysta z domem aukcyjnym Pragaleria w Warszawie od 2020r.

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.