Baczyński 100 – Krzysztof Kamil Baczyński – poezje & Włodek Pawlik – muzyka

Baczyński 100 – Krzysztof Kamil Baczyński – poezje & Włodek Pawlik – muzyka

Rok 2021 w Polsce był rokiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – poety, który zginął w czwartym dniu Powstania Warszawskiego. Włodek Pawlik, laureat Grammy, projekt Baczyński 100 po raz pierwszy zaprezentował 1 sierpnia 2021 roku w amfiteatrze na warszawskiej Woli. W 2022 roku ukazała się płyta ze studyjną wersją tego programu.

Polscy muzycy mają wielką tradycję komponowania muzyki do poezji, Włodek Pawlik po inspirację polską poezją sięga od lat i zawsze czyni to z wielkim sercem. Pochodząc z pokolenia, które bez wątpienia wzrastało w kulcie Powstania Warszawskiego czuje frazy Baczyńskiego jednocześnie nie rezygnując z grania muzyki bliskiej improwizacji.

Otwierający płytę wyśpiewany przez Natalię Wilk i Marka Bałatę wiersz „Dwie miłości” od razu pozwala przypomnieć słuchaczom, że mają do czynienia z kompozytorem światowej klasy, z lekkością podającym jazzujące harmonie jak na laureata Grammy przystało.

Kiedy Włodek Pawlik improwizuje do wiersza „Miłość” recytowanego przez Karolinę Gorczycę, słychać ile czułości wkłada, by podkreślić urodę słów, które przed laty wyśpiewywano na ogniskach jako „Słońce w ramionach”.

Jeden z niedocenianych mistrzów wokalistyki jazzowej i także miłośnik słów, które znaczą, Marek Bałata, interpretuje „Kołysankę”. I tu już Cezary Konrad na bębnach z Damianem Kostką na kontrabasie wraz z nutami Pawlika grają po prostu jazz. I to jak. Bo Włodek Pawlik po prostu ma rękę do chwytliwych fraz.

Kiedy w wierszu „Narzeczona” Piotr Bajtlik recytuje frazy o jeziorze, pianista po prostu tworzy tło, które dopowiada dźwiękiem obraz nakreślony piórem Baczyńskiego. A kiedy w wierszu pojawia się rycerz, a ona „ku  niemu płynie” fortepian dodatkowo buduje napięcie.

Ciekawym pomysłem było zaproszenie do interpretacji wiersza „Jesteś o tyle spojrzeń ode mnie” aż trzech aktorek – Karoliny Gorczycy, białostoczanki Katarzyny Herman i Grażyny Barszczewskiej. Pawlik słyszy i rozumie każde słowo tego wiersza – czasem można zatracić się w muzyce, ale po to jest płyta, by wrócić do wiersza, do klimatu jaki buduje.

Nieco z klimatu Zbigniewa Preisnera można wysłyszeć w „Warszawie” – dramatycznym wojennym wierszu wyśpiewanym przez duet Wilk-Bałata wzmocnionym przez klasyczne barwy syntezatora Łukasza Pawlika. Jest dramatycznie, bo też i opowieść o trawionym wojenną pożogą mieście wydaje się nie tracić nic z aktualności.

Jeden z najbardziej wzruszających wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – „Elegię o chłopcu polskim” powierzył kompozytor Natalii Wilk. Włodek Pawlik nie poszedł na łatwiznę – miast ckliwej ballady słyszymy powtarzające się frazy kontrabasu i harmonię, która pozwala na swobodną improwizację. Tu pianista rozmawia trochę ze słuchaczami, a trochę sam ze sobą pytając o sens cierpienia niewinnych cywilnych ofiar wojny, podobnie jak los młodych obrońców ojczyzny, których śmierć bezpowrotnie zmienia życie ich matek.

Fantastycznie brzmi dojrzały głos Grażyny Barszczewskiej otulany dźwiękami fortepianu Włodka Pawlika wspólnie interpretujących „Rzeczy niepokój”. Bo czasem trzeba doświadczenia, by umieć opowiedzieć miłość.

Tylko fortepian i głos a mamy jeden z najbardziej porywających utworów programu „Baczyński 100”. „Erotyk” wybrzmiewa i lirycznie, i z pełną mocą zakochanego poety.

Jerzy Schejbal recytuje „Mazowsze” z ową sławną frazą „płasko, daleko”. I cóż począć, że mimo opisu przyrody, tak naprawdę to kolejny wiersz o wojnie, o ziemi która tyle razy spływała krwią w walkach o wolność.

Zbliżając się do finału płyty Jerzy Schejbal, Mariusz Bonaszewski i Piotr Bajtlik interpretują wiersz „Ojczyzna”. Tu Pawlik znów bardzo uważnie wsłuchał się w każde słowo Baczyńskiego, szczególnie że aktorzy w recytacjach nie szarżują – pozwalają wybrzmieć poezji.

W zaskakującym odmiennością widzenia poezji finale wszyscy artyści od nowa odkrywają „Piosenkę” znaną z debiutanckiej płyty Grzegorza Turnaua. Tu znów Włodek Pawlik pokazuje jazzowy pazur, nie rezygnując z przebojowego riffu.

Włodek Pawlik umie skupić wokół siebie świetnych muzyków, sam też wzbudza podziw pracowitością i kreatywnością. Krzysztof Kamil Baczyński zyskuje dzięki niemu kolejne interpretacje swoich przepięknych wierszy, a fani dobrej mądrej muzyki z tekstami zapis projektu jaki po prostu musiał powstać. I powstał – w mistrzowskich interpretacjach.

#Zjerzonykulturą – Jerzy Doroszkiewicz

en album to wyraz hołdu jaki składają K.K. Baczyńskiemu artyści biorący udział w nagraniu.

Krzysztof Kamil Baczyński – poezje

Włodek Pawlik – muzyka

Wokaliści:

Natalia Wilk / Marek Bałata

Recytacje: Grażyna Barszczewska /Karolina Gorczyca/ Katarzyna Herman

Piotr Bajtlik /Mariusz Bonaszewski/Jerzy Schejbal

Włodek Pawlik Quartet:

Włodek Pawlik -fortepian

Łukasz Pawlik – syntezatory

Damian Kostka- bass

Cezary Konrad- perkusja

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.