Bolid CMS-07 Formuła Student. Siódme dziecko zespołu Cerber Motorsport ze Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club (zdjęcia)
Nowy bolid Formuły Student CMS-07 to lepsza aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, silnik, napęd oraz zawieszenie. Dwa lata budował go zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.
Nad siódmą generacją auta Formuły Student pracował zespół 24 studentów z kilku wydziałów Politechniki Białostockiej.
Z artykułu dowiesz się:
– jakie innowacje wprowadzili studenci do nowego bolidu CMS-07
– jakie parametry i osiągi będzie miało nowe auto przeznaczone do zawodów Formuła Student
– jaka jest historia istnienia zespołu Cerber Motorsport w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club
Od 2011 roku studenci Politechniki Białostockiej starali się na każdy sezon zawodów Formuła Student zbudować nowy bolid. Pandemia pokrzyżowała jednak szyki całemu światu.
Nie lada wyzwaniem było stworzenie nowego zespołu, szczególnie w sytuacji w jakiej znaleźliśmy się w ubiegłym roku – mówi Michał Gleba – koordynator zespołu Cerber Motorsport. – Codzienne spotkania i praca w warsztacie, zostały zastąpione spotkaniami na Discordzie, a pracownia została zamknięta do odwołania. Na szczęście to już za nami. Udało się nie tylko stworzyć zgrany zespół, ale przede wszystkim wybudować najnowsze auto – CMS-07.
19 lipca 2021 roku studenci Politechniki Białostockiej na placu przed Centrum Nowoczesnego Kształcenia zaprezentowali najnowszy bolid. Czym CMS-07 różni się od poprzedników?
Dzięki nowym metodom projektowania stworzyliśmy 25 autorskich profili lotniczych. Tylne skrzydło wyposażyliśmy w system DRS (zaczerpnięty z aut Formuły 1) pozwalający na zmniejszenie ilości generowanej siły oporu oraz zmianę balansu aerodynamicznego – mówi Jakub Moroz z zespołu Cerber Motorsport. – Zaowocowało to zwiększeniem siły nośnej o 45,2%, (skutkiem zwiększenia siły oporu o 41,7%).
Podczas jazdy po torze ważny jest system łączności pomiędzy bolidem, a obsługą.
W tym roku zamontowaliśmy zupełnie nowy system łączności oparty o sieć GSM – wyjaśnia Michał Gleba. – Korzysta on jednocześnie z dostępu do sieci GSM i pozwala na połączenie przez sieć lokalną – w razie problemów z łącznością sieci komórkowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu, dostęp do komputerów znajdujących się w samochodzie jest możliwy z dowolnego miejsca na świecie. Stosując dwa niezależnie działające rozwiązania, redukujemy ryzyko problemów z łącznością – co jest bardzo ważne w trakcie zbierania danych podczas jazdy bolidu.
CMS-07 to kolejne auto, które wykorzystuje hybrydową konstrukcję nośną, wykonaną z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki o strukturze plastra miodu (honeycomb).
Rozwój obliczeń numerycznych oraz uzyskane parametry wytrzymałościowe i sztywnościowe struktur kompozytowych, pozwoliły nam opracować konstrukcję nośną bolidu, zaoszczędzając czas i zasoby – opowiada Jakub Moroz. – Dzięki zastosowaniu nowej, poprawionej technologii wytwarzania struktur kompozytowych m.in. wprowadzeniu elementów z tzw. „form zamkniętych”, mogliśmy uzyskać elementy o niższej masie, zwiększonej dokładności wykonania i lepszym efekcie wizualnym. Ponadto poprawiliśmy ergonomię auta oraz ustaliliśmy nową pozycję kierowcy. To przełożyło się na obniżenie środka ciężkości i znacząco poprawiło komfort oraz swobodę w trakcie jazdy. Fotel kierowcy oraz kierownicę zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy z wykorzystaniem inżynierii odwrotnej.
Sercem każdego bolidu jest silnik. Tu ograniczeniem zawodów Formuła Student jest pojemność – 710 ccm. Ale wszelkie inne modyfikacje są możliwe i mogą zdecydować o sukcesie na torze.
Najważniejszą innowacją dotyczącą silnika i układu napędowego było wprowadzenie nowego układu smarowania – zdradza Jakub Moroz. – Miał on znaczący wpływ na obniżenie środka ciężkości pojazdu, dzięki modyfikacji misy olejowej. Została ona wykonana na podstawie autorskiego projektu opartego o szereg badań. Całkowita masa układu z płynami została zmniejszona o 1,2 kg.
Kolejną innowacją jest autorska 4-biegowa skrzynia biegów, która poprawia akcelerację pojazdu.
Jednostka napędowa pojazdu generuje 57 Nm momentu obrotowego oraz moc maksymalną, równą 82 KM – tłumaczy Moroz. – Charakterystyka auta w CMS-07 została zorientowana na łatwość prowadzenia pojazdu. Dzięki temu moment obrotowy zbliżony do maksymalnego jest dostępny już od 6500 RPM do 10500 RPM.
W nowym bolidzie Formuła Student twórcy z Cerber Motorsport wykorzystali niski profil opon.
Niski profil opony wpływa na zwiększenie jej sztywności – to przekłada się na lepsze zachowanie auta w zakrętach, przy dużych prędkościach – mówi Michał Gleba. – Dodatkowo zastosowaliśmy nową przekładnię kierowniczą, która jest lżejsza od poprzedniej o 400 g. Poprawiliśmy technologię wykonania wahaczy, przeprojektowany został przedni stabilizator pojazdu, co przełożyło się na obniżenie jego masy o ponad 350 g. Pedaliera pojazdu została zaprojektowana tak, aby umożliwić łatwe dostosowanie ergonomii do każdego z kierowców.
Trzeba pamiętać, że zespół Cerber Motorsport to nie tylko studenci – od wielu lat wspierają ich opiekunowie z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej – dr Jarosław Czaban i dr Andrzej Borawski.
W tym roku zespół Cerber Motorsport zakwalifikował się na trzy serie zawodów Formuły Student i są to: Formula Student Austria na słynnym torze Red Bull Ring – pierwszy raz w historii zespołu, Formula Student East na torze F1 Hungaroring i Formula SAE Italy.
Ponownie będziemy konkurować o najwyższe lokaty z drużynami z całego świata – podkreśla Jakub Moroz.
Zespół Cerber Motorsport tworzą:
Michał Geba – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Jakub Moroz – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Damian Kołos – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Mateusz Zachariasz – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Szymon Andrzejewski – Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej
Daniel Jańczuk – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Tomasz Sobolewski – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Patryk Siekaniec – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Tomasz Łodziński – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Hubert Dobecki – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Kacper Staciewicz – Wydział Elektryczny Politechniki Białostockiej
Łukasz Pilipiuk – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Szymon Sakowicz – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Łukasz Tymiński – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Karol Myszkiewicz – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Adrian Redes – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Tomasz Dąbrowski – Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej
Julian Rząca – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Marcin Twarowski – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Mateusz Zolnik – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Dawid Jakubowski – Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej
Krzysztof Grabowski – Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej
Marcin Mironiuk – Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej
Bartłomiej Chmielewski – Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej
Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad sześcioma generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 7 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Jednostka napędowa, Konstrukcja nośna, Marketing i najnowszy Dział Autonomii Pojazdu. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają 770 zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.
Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Obecnie trwają pracę nad konstrukcją kolejnego, siódmego auta. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.