Bolid CMS-08 odpalony! Premiera pojazdu zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej

Na ten moment wszyscy czekali! Nowy bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej został oficjalnie zaprezentowany publiczności w Centrum Nowoczesnego Kształcenia. Ósmy z kolei pojazd stworzony przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club posiada autorskie rozwiązania i wszelkie możliwe innowacje. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z Wydziału Informatyki PB oraz Wydziału Elektrycznego PB.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak wyglądała premiera nowego bolidu CMS-08
  • kto był zaangażowany w budowę pojazdu
  • w jakich zawodach weźmie udział bolid i jego zespół
  • jakie innowacyjne rozwiązania zastosowano w pojeździe

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

8 lipca o godz. 13.00 w Centrum Nowoczesnego Kształcenia obyła się premiera nowego bolidu CMS-08. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz Uczelni, firm partnerskich, studentów, media i zaproszonych Gości, w tym przedstawicieli władz Miasta Białystok.

W wydarzeniu wzięli udział:

  • dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej
  • Rafał Rudnicki – Zastępca Prezydenta Miasta Białystok
  • dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej
  • dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. PB, Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej
  • dr hab. inż. Roman Kaczyński, prof. PB, Dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej
  • dr hab. inż. Łukasz Derpeński, prof. PB, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej

Zanim oczom wszystkich ukazał się czarny pojazd klasy Formuła Student, uroczystość rozpoczęły wystąpienia przedstawicieli władz Uczelni oraz Miasta Białystok.

– Jesteśmy jako władze Uczelni bardzo dumni ze studentów. Wiem ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu – niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi.(…) Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które zdecydowanie pomogą im w przyszłej pracy zawodowej. To jest zespół cenionych specjalistów, którzy na pewno znajdą zatrudnienie – przekonywał Prorektor ds. Studenckich dr. hab. inż. Jarosława Szusty, prof. PB.

Pracę studentów doceniła również dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej, która w rozmowach w kuluarach podkreślała szczególne atuty pojazdu.

– Jestem pod wrażeniem kolejnego dzieła studenckiego koła naukowego Cerber Motorsport, które uosabia zaawansowane rozwiązania techniczne, a przy tym jest zgodne z trendami. Auto jest więc lżejsze, zużywa mniej energii i wykorzystuje rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepsze efekty na drodze – mówiła Rektor Politechniki Białostockiej.

Kolejnym punktem wydarzenia była prezentacja bolidu, w ramach której publiczność mogła poznać zespół stojący za sukcesem pojazdu.

– Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – przekonywał Michał Gleba, koordynator Zespołu Cerber Motorsport.

Nowy bolid to nie tylko spektakularny efekt pracy projektowej i konstruktorskiej studentów z Cerber Motorsport, ale i świetny sposób na promocję marki Uczelni, która wspiera pasje studentów, dając im przestrzeń do poznawania i wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego będzie reprezentować naszą Uczelnię podczas prestiżowych zawodów w Europie.

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

– Nad bolidem pracowało 6 działów: Aerodynamika, Silnik i napęd, Elektronika, Konstrukcja Nośna, Zawieszenie i Marketing. Wspólnie zbudowaliśmy CMS-08 i wspólnie zakwalifikowaliśmy się na 7 serii zawodów. Udział weźmiemy w: Formula SAE Italy, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Pierwszy raz w historii zespołu pojedziemy w sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie – FS Germany i FS Austria – mówił Patryk Siekaniec, jeden z koordynatorów Zespołu Cerber Motorsport podczas prezentacji.

W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów. Co warto podkreślić, Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski:

  • Formula SAE Italy
  • Formula Student Czech Republic
  • Formula Student Austria
  • Formula Student EAST
  • Formula Student Germany.

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

Czym się różni nowy bolid od poprzednich wersji? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?

– Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze elementy, które uległy zmianie, Zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – mówił Michał Gleba.

– Po raz pierwszy w konstrukcji nośnej została zalaminowana obręcz bezpieczeństwa zmniejszając masę całego monocoque’a. Cały pakiet aerodynamiczny auta CMS-08 przeszedł stanowcze zmiany, aby spełnić postawione główne cele: utrzymanie balansu aerodynamicznego przy zwiększeniu generowanej siły nośnej oraz lepszą kontrola nad strugą powietrza w obszarach kół. Nowe profile lotnicze w tylnym skrzydle pozwoliły poprawić jego wydajność pod względem generowanej siły docisku. Przy współpracy z działem elektroniki, w tylnym skrzydle zastosowano również system redukcji oporu (DRS) – dodawał Patryk Siekaniec.

– Wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi – mówił Michał Gleba w podsumowaniu prezentacji. Po przedstawieniu zespołu i krótkiej charakterystyce auta nastąpił nareszcie finalny moment, kiedy to został odsłonięty CMS-08. Konstruktorzy zaprosili do rozmowy z nimi, a media dostały czas na pamiątkowe zdjęcia.

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

Parametry techniczne CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,

– laminowana obręcz bezpieczeństwa,

– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,

– telemetria wyposażona w 33 czujniki,

– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,

– aktywne chłodzenie obszaru silnika,

– autorskie wałki rozrządu,

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,

– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,

– system redukcji oporu powietrza (DRS).

Dziękujemy wszystkim za obecność na premierze maszyny zespołu Cerber Motorsport. Jak zwykle bijemy brawo naszym studentom za ich wysiłek i pracę włożoną w opracowanie motoryzacyjnej niespodzianki, jaką był CMS-08.

Jesteśmy wdzięczni za zaangażowanie naszych Partnerów i wszystkich osób, dzięki którym było możliwe zaprezentowanie nowego bolidu klasy Formuła Student.

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

 
ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

Partnerzy wydarzenia:

Metal-Fach, Gibo, Neva Zakład Techniczny, Samorząd Studentów Politechniki Białostockiej Technology Applied, Miasto Białystok, Scalmax, Jazon, Novol, Art-Motor, TMK Projekt, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, SMP, Instytut Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej, Ecu Master, Symkom, Kipp, Norelem, Millers Oils, Medgal, DIAEDGE, Metal-Max, Maxton Design, Promotech, Bianar Narzędziownia, SaMasz, GRM Systems, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, Ricardo, SolidWorks, Premium Solutions, Ansys, 3D Connections, Max Moto, Altium, Chłodnice Rosłoniec, Falcon Strength Training Institute, SolidCAM, PZM, Automobilklub Podlaski

Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma  generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają  ponad 800  zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną. 

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

 

(mz)

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.