Bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej drugi w Formula Student East na Węgrzech
Najnowszy bolid CMS-08 zbudowany przez studentów z zespołu Cerber Motorsport Politechniki Białostockiej zajął drugie miejsce w konkurencji Acceleration na zawodach Formula Student East na węgierskim torze Formuły 1 Hungaroring.
Acceleration to konkurencja na przyśpieszenie. W tym roku studenci z Politechniki Białostockiej z zespołu Cerber Motorsport zajęli już pierwsze miejsce w tej konkurencji podczas zawodów Formula Student Czech Republic.
Z artykułu dowiesz się:
- jakie sukcesy odnoszą studenci z zespołu Cerber Motorsport w Europie
- jakie konkurencje zawodów Formula Student stanowią największe wyzwanie
- z jakimi kłopotami muszą sobie radzić studenci Politechniki Białostockiej podczas zawodów
- jakie są podstawowe parametry techniczne bolidu CMS-08
– Wygraliśmy w Czechach konkurencję na przyspieszenie – mówi Patryk Siekaniec, koordynator techniczny zespołu Cerber Motorsport. – W kilku innych konkurencjach udało się nam uplasować w czołowej dziesiątce i piątce. W konkurencji Endurance, czyli bezawaryjnej jeździe na dystansie 22 kilometrów ze zmianą kierowcy w połowie dystansu.
W ogólnej klasyfikacji po zawodach na Hungaroring bolid CMS-08 z Politechniki Białostockiej zajął czwarte miejsce w ogólnej klasyfikacji konkurencji dynamicznych, 17. miejsce w ogólnej klasyfikacji konkurencji statycznych oraz 6. miejsce w klasyfikacji generalnej!
W tym sezonie najnowszy bolid studentów z zespołu Cerber Motorsport już ścigał się na torach i był poddawany ocenie we Włoszech, Czechach i Austrii.
– W ściganiu się na torze czujemy się najmocniej – wspomina zawody we Włoszech Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport.
Na zawodach Formula SAE Italy bolid CMS-08 zajął 2. miejsce w konkurencji Engineering Design Event Politechnika Białostocka. Bolid CMS-08 z wygraną oraz 5. miejsce w kwalifikacji generalnej podczas Formula SAE Italy i podwójne 4. miejsce w konkurencjach dynamicznych.
W Austrii też nie zabrakło sukcesów.
– Ze względu na prestiż i konkurencje, z którymi musieliśmy się mierzyć, stawiliśmy czoła. 6. miejsce w klasyfikacji generalnej i 5. miejsce w konkurencji Endurance, czyli tej najważniejszej, najbardziej punktowanej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników – przyznaje Michał Gleba.
Na Węgrzech studenci Politechniki Białostockiej musieli błyskawicznie podejmować decyzje.
– Podczas jednej z prób zauważyliśmy, że skrzynia biegów nie pracuje tak jak powinna – wspomina Gleba. – Pojawił się problem z drugim biegiem. Wymiana silnika przed konkurencjami dynamicznymi wiązałaby się z wykonaniem ponownej, częściowej inspekcji technicznej (w trakcie trwania eventów – acc i skidpad). Dlatego postanowiliśmy nie zmieniać silnika, aby nie odbierać sobie okazji do startów. Jak się okazało podjęliśmy bardzo dobrą decyzję i pomimo awarii zajęliśmy:
- miejsce Acceleration
- miejsce Skidpad
- miejsce Autocross
- miejsce Endurance
- miejsce Efficiency.
17 sierpnia 2022 roku zespół Cerber Motorsport wraz z bolidem CMS-08 zbudowanym na Politechnice Białostockiej rozpoczął zmagania w Formula Student Germany na torze Hockenheimring. Zawody potrwają do 21 sierpnia.
Jerzy Doroszkiewicz
Parametry techniczne bolidu CMS-08:
– masa: 215 kg
– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
– prędkość maksymalna – 125 km/h
– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
– sekwencyjna skrzynia biegów
– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
Rozwiązania zastosowane w aucie:
– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,
– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,
– laminowana obręcz bezpieczeństwa,
– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,
– telemetria wyposażona w 33 czujniki,
– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,
– aktywne chłodzenie obszaru silnika,
– autorskie wałki rozrządu,
– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,
– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,
– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,
– system redukcji oporu powietrza (DRS).