Bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej drugi w Formula Student East na Węgrzech

Najnowszy bolid CMS-08 zbudowany przez studentów z zespołu Cerber Motorsport Politechniki Białostockiej zajął drugie miejsce w konkurencji Acceleration na zawodach Formula Student East na węgierskim torze Formuły 1 Hungaroring.

Acceleration to konkurencja na przyśpieszenie. W tym roku studenci z Politechniki Białostockiej z zespołu Cerber Motorsport zajęli już pierwsze miejsce w tej konkurencji podczas zawodów Formula Student Czech Republic.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie sukcesy odnoszą studenci z zespołu Cerber Motorsport w Europie
  • jakie konkurencje zawodów Formula Student stanowią największe wyzwanie
  • z jakimi kłopotami muszą sobie radzić studenci Politechniki Białostockiej podczas zawodów
  • jakie są podstawowe parametry techniczne bolidu CMS-08

– Wygraliśmy w Czechach konkurencję na przyspieszenie – mówi Patryk Siekaniec, koordynator techniczny zespołu Cerber Motorsport. –  W kilku innych konkurencjach udało się nam uplasować w czołowej dziesiątce i piątce. W konkurencji Endurance, czyli bezawaryjnej jeździe na dystansie 22 kilometrów ze zmianą kierowcy w połowie dystansu.

W ogólnej klasyfikacji po zawodach na Hungaroring bolid CMS-08 z Politechniki Białostockiej zajął czwarte miejsce w ogólnej klasyfikacji konkurencji dynamicznych, 17. miejsce w ogólnej klasyfikacji konkurencji statycznych oraz 6. miejsce w klasyfikacji generalnej!

W tym sezonie najnowszy bolid studentów z zespołu Cerber Motorsport już ścigał się na torach i był poddawany ocenie we Włoszech, Czechach i Austrii.

– W ściganiu się na torze czujemy się najmocniej – wspomina zawody we Włoszech Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport.

Na zawodach Formula SAE Italy bolid CMS-08 zajął 2. miejsce w konkurencji Engineering Design Event Politechnika Białostocka. Bolid CMS-08 z wygraną oraz 5. miejsce w kwalifikacji generalnej podczas Formula SAE Italy i podwójne 4. miejsce w konkurencjach dynamicznych.

W Austrii też nie zabrakło sukcesów.

– Ze względu na prestiż i konkurencje, z którymi musieliśmy się mierzyć, stawiliśmy czoła. 6. miejsce w klasyfikacji generalnej i 5. miejsce w konkurencji Endurance, czyli tej najważniejszej, najbardziej punktowanej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników – przyznaje Michał Gleba.

Na Węgrzech studenci Politechniki Białostockiej musieli błyskawicznie podejmować decyzje.

– Podczas jednej z prób zauważyliśmy, że skrzynia biegów nie pracuje tak jak powinna – wspomina Gleba. –  Pojawił się problem z drugim biegiem. Wymiana silnika przed konkurencjami dynamicznymi wiązałaby się z wykonaniem ponownej, częściowej inspekcji technicznej (w trakcie trwania eventów – acc i skidpad). Dlatego postanowiliśmy nie zmieniać silnika, aby nie odbierać sobie okazji do startów. Jak się okazało podjęliśmy bardzo dobrą decyzję i pomimo awarii zajęliśmy:

  1. miejsce Acceleration
  2. miejsce Skidpad
  3. miejsce Autocross
  4. miejsce Endurance
  5. miejsce Efficiency.

17 sierpnia 2022 roku zespół Cerber Motorsport wraz z bolidem CMS-08 zbudowanym na Politechnice Białostockiej rozpoczął zmagania w Formula Student Germany na torze Hockenheimring. Zawody potrwają do 21 sierpnia.

Jerzy Doroszkiewicz

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

 

Parametry techniczne bolidu CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

 

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,

– laminowana obręcz bezpieczeństwa,

– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,

– telemetria wyposażona w 33 czujniki,

– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,

– aktywne chłodzenie obszaru silnika,

– autorskie wałki rozrządu,

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,

– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,

– system redukcji oporu powietrza (DRS).

ZOBACZ GALERIĘ (9 zdjęć)

 

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.