BTL Białystok. 4. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek dla Dorosłych „Metamorfozy Lalek”. Dokładny program (zdjęcia)

„Cyrk Tarabumba” | Teatr Klinika Lalek

Jeden z najlepszych białostockich festiwali – „Metamorfozy Lalek” odbędzie się już po raz czwarty. 4. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek dla Dorosłych to trzy miesiące pełne wyjątkowych spektakli – także w plenerze. Widzowie zobaczą 22. spektakle podczas 32. pokazów w wykonaniu 15 profesjonalnych grup teatralnych z 7 krajów świata (Chile, Czechy, Hiszpania, Izrael, Niemcy, Polska, Słowenia). BTL przedstawi premierę spektaklu „Casanova”.

– Na festiwalu będą prezentowane spektakle teatrów z kraju i ze świata. Twórcze zderzenie tradycji i awangardy w teatrze lalkowym oraz szerokie spektrum prezentacji artystycznych, które swobodnie przekraczają sztywne granice gatunków teatralnych, konwencji i stylów w sztuce lalkarskiej – właśnie to chcemy pokazać festiwalowej publiczności – mówi Jacek Malinowski, dyrektor Białostockiego Teatru Lalek, organizatora festiwalu.

Organizacja Festiwalu ma na celu prezentację i promocję teatrów, grup teatralnych oraz sztuki lalkowej dla dorosłych, służących przełamaniu stereotypu postrzegania teatru lalkowego jako teatru dla dzieci oraz prezentowaniu najwartościowszych zjawisk, oryginalnych środków ekspresji artystycznych oraz trendów we współczesnym teatrze lalkowym dla dorosłych.

Celem jest też zbliżenie i wzajemne inspirowanie się środowisk artystycznych oraz ukazanie szerokiego spektrum scenicznej twórczości lalkowej prezentowanej przez wybitnych profesjonalnych artystów oraz artystów młodego pokolenia.

Podczas 4. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek dla Dorosłych „Metamorfozy Lalek” zaprezentują się następujące grupy teatralne:

  1. Zero en Conducta (Hiszpania) ze spektaklem „Eh man hé”
  2. Lutkovno Gledalisce Ljubljana (Słowenia) ze spektaklem „Moc”
  3. Figurentheater Wilde & Vogel (Niemcy) i Golden Delicious (Izrael) ze spektaklem „Kurz”
  4. Divadlo Drak (Czechy) ze spektaklem „Ostatnia sztuczka Georgesa Mélièsa”
  5. Alfa Divadlo (Czechy) ze spektaklem „Podróż Dobrego Hansa Böhm po Europie”
  6. David Zuazola (Chile) i Unia Teatr Niemożliwy (Polska) ze spektaklem „Robot”
  7. Walny Teatr (Polska) ze spektaklem „Gould”
  8. Teatr Klinika Lalek (Polska) ze spektaklem „Cyrk Tarabumba”
  9. Teatr Malabar Hotel (Polska) ze spektaklem „Pożegnanie Jesieni”
  10. Spider Demon Massacre (Polska) ze spektaklem „(HashTak) Witkacy”
  11. Opolski Teatr Lalki i Aktora (Polska) ze spektaklem „Uciec od rozpaczy. Życie romantyczne zamknięte w monodramie”
  12. Natalia Sakowicz (Polska) ze spektaklem „Romans”
  13. Miejski Teatr Miniatura (Polska) ze spektaklem „Bajki robotów”
  14. Marcin Tomkiel (Polska) ze spektaklem „Podmieniec”
  15. Białostocki Teatr Lalek (Polska) z 8 spektaklami:

– „3 x M, czyli Moniuszko-Miłość-Miraże” w reż. Bernardy Bieleni
– „Casanova” | Białostocki Teatr Lalek (Polska) w reż. Marii Wojtyszko i Jakuba Krofty
– „Końcówka. Akt bez słów” w reż. Bogdana Michalika
– „Little shop of horrors” w reż. Michaela Vogela
– „Na pełnym morzu” w reż. Jacka Malinowskiego
– „Piaskownica” w reż. Mateusza Tymury
– „Sen nocy miłości” w reż. Marka Zákostelecký’ego
– „Strip-Tease” w reż. Jacka Malinowskiego

W sumie zostaną zaprezentowane 22 spektakle podczas 33 pokazów w wykonaniu 15 profesjonalnych grup teatralnych z 7 krajów świata (Chile, Czechy, Hiszpania, Izrael, Niemcy, Polska, Słowenia).

Festiwal „Metamorfozy Lalek” jest niekomercyjnym projektem i wstęp na wszystkie spektakle jest bezpłatny. Niemniej jednak obowiązują darmowe wejściówki.

Wejściówki będą dystrybuowane od 10 czerwca (czwartek) od godz. 16.30 w kasie Białostockiego Teatru Lalek. Odbiór wejściówek osobisty – bez możliwości wcześniejszej rezerwacji. Jedna osoba może otrzymać maksymalnie 2 wejściówki na maksymalnie 2 spektakle (łącznie 4 wejściówki).

Godziny pracy kasy BTL w dniach 10 – 12 czerwca:
– czwartek (10 czerwca) – godz. 16.30 – 19.00,
– piątek (11 czerwca) – godz. 8.00 – 12.00 oraz 15.30 – 19.00,
– sobota (12 czerwca) – godz. 15.30 – 19.00.

ZOBACZ GALERIĘ (6 zdjęć)

4. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek dla Dorosłych „Metamorfozy Lalek” – dokładny program

Białostocki Teatr Lalek, 18 czerwca – 19 września 2021 r.

18/06 piątek

scena główna BTL
16.00 „Eh man hé” | Zero en Conducta (Hiszpania)

foyer BTL
18.30 Oficjalne otwarcie Festiwalu

scena główna BTL
19.00 „Eh man hé” | Zero en Conducta (Hiszpania)

19/06 sobota

scena główna BTL
17.00 „Na pełnym morzu” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

scena kameralna BTL
19.00 „Strip-Tease” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

20/06 niedziela

scena główna BTL
15.00 „Pożegnanie Jesieni” | Teatr Malabar Hotel (Polska)

scena główna BTL
18.00 „Pożegnanie Jesieni” | Teatr Malabar Hotel (Polska)

scena kameralna BTL
20.00 „Moc” | Lutkovno Gledalisce Ljubljana (Słowenia)

scena kameralna BTL
22.00 „Moc” | Lutkovno Gledalisce Ljubljana (Słowenia)

25/06 piątek

scena kameralna BTL
20.00 „Casanova” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

26/06 sobota

scena główna BTL
16.00 „Podmieniec” | Marcin Tomkiel (Polska)

plener – Plac im. Stanisława Moniuszki
18.00 „Cyrk Tarabumba” | Teatr Klinika Lalek (Polska)

scena kameralna BTL
20.00 „Casanova” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

27/06 niedziela

scena główna BTL
19.00 „Romans” | Natalia Sakowicz (Polska)

2/07 piątek

plener – Plac im. Stanisława Moniuszki (w razie niepogody – scena główna BTL)
20.00 „Gould” | Walny Teatr (Polska)

3/07 sobota

scena główna BTL
19.00 „Podróż Dobrego Hansa Böhm po Europie” | Alfa Divadlo (Czechy)

4/07 niedziela

scena kameralna BTL
18.00 „Piaskownica” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

3/09 piątek

scena kameralna BTL
14.00 „Robot” | David Zuazola (Chile) i Unia Teatr Niemożliwy (Polska)

scena kameralna BTL
16.00 „Robot” | David Zuazola (Chile) i Unia Teatr Niemożliwy (Polska)

scena kameralna BTL
20.30 „Robot” | David Zuazola (Chile) i Unia Teatr Niemożliwy (Polska)

4/09 sobota

scena główna BTL
15.00 „(Hashtak) Witkacy” | Spider Demon Massacre (Polska)

scena główna BTL
20.30 „(Hashtak) Witkacy” | Spider Demon Massacre (Polska)

5/09 niedziela

scena kameralna BTL
16.00 „Uciec od rozpaczy. Życie romantyczne zamknięte w monodramie” | Opolski Teatr Lalki i Aktora (Polska)
scena główna BTL
18.00 „Sen nocy miłości” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

scena kameralna BTL
19.30 „Uciec od rozpaczy. Życie romantyczne zamknięte w monodramie” | Opolski Teatr Lalki i Aktora (Polska)

10/09 piątek

scena kameralna BTL
19.00 „Końcówka. Akt bez słów” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

11/09 sobota

scena główna BTL
19.00 „Ostatnia sztuczka Georgesa Mélièsa” | Divadlo Drak (Czechy)

12/09 niedziela

scena główna BTL
16.00 „Bajki robotów” | Miejski Teatr Miniatura (Polska)

scena kameralna BTL
18.00 „3 x M, czyli Moniuszko-Miłość-Miraże” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

scena główna BTL
20.00 „Bajki robotów” | Miejski Teatr Miniatura (Polska)

17/09 piątek

scena główna BTL
17.00 „Kurz” | Figurentheater Wilde & Vogel (Niemcy) i Golden Delicious (Izrael)

scena główna BTL
20.00 „Kurz” | Figurentheater Wilde & Vogel (Niemcy) i Golden Delicious (Izrael)

18/09 sobota

scena główna BTL
19.00 „Little shop of horrors” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

19/09 niedziela

scena główna BTL
18.00 „Little shop of horrors” | Białostocki Teatr Lalek (Polska)

 

W trakcie Festiwalu w foyer BTL będzie można obejrzeć wystawę „Nasz BTL. Nasz Wilkowski”

 

Białostocki Teatr Lalek zastrzega możliwość zmian w programie Festiwalu.

Aktualny program Festiwalu oraz więcej informacji: www.metamorfozy-lalek.pl , www.btl.bialystok.pl

OPISY SPEKTAKLI

MIEJSKI TEATR MINIATURA (Gdańsk, POLSKA)
BAJKI ROBOTÓW

na podstawie utworów Stanisława Lema
adaptacja, inscenizacja, reżyseria
asystent reżysera: Piotr Srebrowski
muzyka: Andrzej Smolik
obsada: Wioleta Karpowicz, Anna Makowska-Kowalczyk, Piotr Srebrowski, Krystian Wieczyński
czas trwania spektaklu: 80 min.

BAJKI ROBOTÓW to historie, które opowiadają sobie roboty. Z nich dowiadują się o kosmosie i zjawiskach w nim zachodzących – gwiazdach, planetach i czarnych dziurach – ale także o elektrycerzach, bladawcach i murkwiach. Bajki opowiadają o tym, że najważniejszymi siłami działającymi w kosmosie są uczucia, a najsilniejszym z nich jest miłość. Pokazują, że nauka objaśnia świat, ale pogodzić z nim może jedynie sztuka.
W spektaklu realizatorzy wykorzystują tradycyjne lalki oraz narzędzia cyfrowe i mechatronikę. Przygody głównych bohaterów opowiadane są za pomocą robotów, obiektów kinetycznych i maszyn. Aktorzy stosują elektroanimację oraz grają na tak kosmicznym instrumencie jak theremin – jedynym instrumencie, na którym się gra bez dotykania go.

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
CASANOVA

wg Giovanni Giacomo Casanova
przekład tekstu: Tadeusz Evert
adaptacja i reżyseria: Maria Wojtyszko, Jakub Krofta
scenografia: Matylda Kotlińska
muzyka: Marcin Nagnajewicz
inspicjent: Wiesław Czołpiński
obsada: Łucja Grzeszczyk, Grażyna Kozłowska, Agata Soboczyńska, Agnieszka Sobolewska, Krzysztof Bitdorf, Wiesław Czołpiński, Michał Jarmoszuk, Błażej Piotrowski
czas trwania spektaklu: 90 min.

Casanova był człowiekiem oczytanym, niezwykle bystrym i odważnym. W świecie, gdzie pozycja towarzyska znaczyła wszystko, nie znajdował się wcale na szczycie drabiny społecznej. Jako syn komediantów nieustannie aspirował do arystokracji, ale nie posiadał żadnego kapitału – wszystko, do czego doszedł osiągnął własnym sprytem, zaradnością i urokiem osobistym. Nieraz tracił wszystkie pieniądze i choć uwielbiał wystawne życie, to ostatecznie dobra materialne mniej się dla niego liczyły niż wolność i przygoda.
Casanova – pisarz miał lekkie pióro i wspaniałe poczucie humoru. Kobiety, które wspomina, zawsze jawią się jako podmioty wspólnie z nim snujące miłosną narrację, wydaje się, że mimo historycznych uwarunkowań są bardziej wolne i śmiałe intelektualnie niż bohaterki współczesnych komedii romantycznych.
Nie jest przypadkiem to, że spektakl o Casanovie robimy właśnie teraz, zmęczeni pandemią, tęskniący do podróży i życia towarzyskiego. Historia młodości Giacomo Casanovy jest dla nas pretekstem do obcowania z naszą własną żywotnością, beztroską, erotyzmem.

TEATR KLINIKA LALEK (Wolimierz, POLSKA)
CYRK TARABUMBA
koncepcja, scenariusz, reżyseria: Wiktor Wiktorczyk
lalki: Zbigniew Roszkowski, Wiktor Wiktorczyk
muzyka: Antoni Gralak
czas trwania spektaklu: 60 min.

CYRK TARABUMBA to ekologiczne, lalkowe widowisko cyrkowe, w którym w rolach zwierząt występują lalki i duże „nadmarionety” (marionetki zwierząt w ich naturalnych wielkościach), a w rolach artystów cyrkowych aktorzy w planie żywym. Spektakl nawiązuje do pięknej tradycji cyrkowej, wprowadzając jednak nową jakość: obok ciekawych technik sztuki lalkarskiej, zwraca uwagę na poszanowanie dla istot żywych, piękno teatru lalek zamiast cierpienia zwierząt.

ZERO EN CONDUCTA (HISZPANIA)
EH MAN HÉ

reżyseria i choreografia: Julieta Gascón, José Antonio Puchades (Putxa)
asystent choreografa: David Maqueda
lalki: Mina Trapp
kostiumy: Claudia Fascio
muzyka, reżyseriadźwięku: Bob Gonzales
obsada Amok cor, Elena Lalucat, Pino Stainer, Julieta Gascón, José Antonio Puchades (Putxa)
czas trwania spektaklu: 60 min.

EH MAN HÉ w języku Czejenów oznacza osobę posiadającą kilka duchów. Nolan jest marionetką, której życie całkowicie zależne jest od pięciu animatorów-duchów, którzy ożywiają jego ciało, emocje i wyobraźnię. Za każdym razem, gdy budzi się do życia, zadaje sobie pytania: „Co przywraca mnie do życia? Czy mam wolną wolę? Czy moje emocje są prawdziwe? Czy mogę sam oddychać? ”.

 

 

WALNY TEATR (Kleszczele, POLSKA)
GOULD

scenariusz, reżyseria, lalki, obsada: Adam Walny
czas trwania spektaklu: 100 min.

Jan Sebastian Bach, wściekły z powodu pomysłu wysłania jego „Wariacji Goldbergowskich” w kosmos*, postanawia pozbawić ludzkość swojej spuścizny i podarować ją tym, którzy słuchać jej będą w kosmosie. Po raz ostatni aranżuje koncert zmarłego – po wykonaniu „Wariacji”– Glenna Goulda, wydobywając go przy pomocy jego własnego nagrania z fortepianu (pod postacią nadmarionety), po czym przedstawia własny muzyczny testament.
W spektaklu wykorzystywana jest oryginalna i autorska technika nadmarionety klawiszowej, w oparciu o naturalnych rozmiarów fortepian koncertowy na scenie (o wymiarach 6m x 3m) wraz z mechanizmem 16 silników na krzyżaku, do animacji nadmarionety na wysokości pięciu metrów. Fortepian autorskiej konstrukcji, poprzez wciskanie określonych klawiszy porusza nadmarionetą.
* W 1977 roku astronauci z NASA wysłali w kosmos Arię z „Wariacji Goldbergowskich”, jako wizytówkę homo sapiens na wypadek gdyby żyli tam Marsjanie.

SPIDER DEMON MASSACRE (Białystok, POLSKA)
(HASHTAK) WITKACY

adaptacja, reżyseria, muzyka, scenografia: Patryk Ołdziejewski
kostiumy: Elżbieta Wysocka
choreografia: Magdalena Dąbrowska
opieka artystyczna: Marcin Bartnikowski
obsada: Magdalena Dąbrowska, Kamila Wróbel-Malec, Dawid Malec, Patryk Ołdziejewski
czas trwania spektaklu: 90 min.

(HashTak) Witkacy to autorski projekt Patryka Ołdziejewskiego współtworzony przy wsparciu grupy Spider Demon Massacre, realizowany na podstawie tekstu „Narkotyki” Stanisława Ignacego Witkiewicza. Witkacy opisał w swoim dziele psychiczne skutki narkotyków i idących z nimi w parze nałogów. Twórcy natomiast pragną zgłębić psychikę i dojść do fizyczności oddziaływania wyniszczających substancji. Obecnie substancje odurzające to ogromny problem, obok którego nie można przechodzić obojętnie…

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
KOŃCÓWKA. AKT BEZ SŁÓW

autor: Samuel Beckett
przekład tekstu: Julian Rogoziński
reżyseria: Bogdan Michalik
asystent reżysera: Michał Jarmoszuk
scenografia: Pavel Hubička
konsultacje: LesławPiecka
inspicjent: MirosławJanczuk / Piotr Wiktorko
obsada: Łucja Grzeszczyk, Ryszard Doliński, Artur Dwulit, Michał Jarmoszuk
czas trwania spektaklu: 100 min.

Spektakl realizowany w oparciu o arcydzieła dramaturgii XX wieku autorstwa mistrza teatru absurdu i czarnej komedii – Samuela Becketta. Przedstawienie w groteskowy sposób podejmuje problem starości, zmierzchu cywilizacji i wartości, jakie budowały humanistyczną wizję świata.

Figurentheater Wilde &VogeL ORAZ Golden Delicious (NIEMCY, IZRAEL)
KURZ

reżyseria: Antonia Christl, Hendrik Mannes
dramaturgia: Jonas Klinkenberg
lalki: Michael Vogel
muzyka na żywo i obsada: Ari Teperberg, Michael Vogel, Inbal Yomtovian, Charlotte Wilde
czas trwania spektaklu: 100 min.

Jak stałem się tym, kim jestem? Kim są inni i jak możemy się połączyć?
Czterech artystów reprezentujących różne formy twórczej ekspresji spotyka się, aby opowiadać historie. Zaczynając od osobistych wspomnień, rodzinnych historii i marzeń, podkreślają chwile, które wszyscy dzielimy, ale także te, które nas dzielą. Czas i przestrzeń zostają zawieszone, a Wielkie Wybuchy i czarne dziury naszej prywatnej i zbiorowej historii łączą się z teraźniejszością.

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
LITTLE SHOP OF HORRORS

tekst i piosenki: Howard Ashman
muzyka: Alan Menken
na podstawie filmu Rogera Cormana
scenariusz: Charles Griffith
pierwotnie wyprodukowano przez WPA Theatre (KyleRenick, Dyrektor ds. Produkcji)
pierwotnie wyprodukowano w teatrze Orpheum, Miasto Nowy Jork, przez WPA Theatre, David Geffen, Cameron Mackintosh oraz Schubert Organization

reżyseria, scenografia, lalki: Michael Vogel
asystentreżysera: JanneWeirup
przekładtekstu i piosenek: Katarzyna Siergiej
przygotowanie wokalne: Marcin Ozga
obsada: Łucja Grzeszczyk, Magdalena Dąbrowska, Kamila Wróbel-Malec, Ryszard Doliński, Krzysztof Bitdorf, Błażej Piotrowski, Bogusław Kasperuk, Jakub Kwaśniewski, Bartosz Kwaśniewski
czas trwania spektaklu: 100 min.
Szanowni Państwo, zapraszamy na Little Shop of Horrors w naszym Teatrze!
Wszystko zaczyna się tak niewinnie: skromny pracownik kwiaciarni, Seymour, przypadkiem staje się właścicielem niezwykłej rośliny. Życie Seymoura zmienia się nie do poznania – z dnia na dzień staje się sławny, znany, podziwiany, zdobywa wybrankę swego serca. Ale czy za to wszystko nie przyjdzie mu słono zapłacić?

Lutkovno gledališče Ljubljana (SŁOWENIA)
MOC

pomysł, reżyseria: Jiří Zeman, Martina Maurič Lazar
lalki: Gregor Lorenci
muzyka: Milko Lazar
reżyseria świateł: MašaAvsec
technika: Kemal VrabacKordiš
lalki, scenografia, kostiumy: Gregor Lorenci, Taeko Yoshida, Jiří Zeman, PolonaČerne, Zoran Srdić, IztokBobić, Sandra Birjukov, Marjeta Valjavec
producent: Alja Cerar Mihajlović
asystenci zespołu: Benjamin Zajc, JoštRogelj
inspicjent: Luka Bernetič
obsada: Jiří Zeman, Martina Maurič Lazar
muzycy: VasilijMeljnikov, Milko Lazar, Milko Lazar Ensemble
czas trwania spektaklu: 60 min.

Z pomocą lalek twórcy spektaklu patrzą w dwojaki sposób na temat mocy-władzy: obiekty, które powiększają się lub zmniejszają, przybliżają lub oddalają, ukrywają lub odsłaniają to, co widziane. Aktorzy skupili się na różnych metodach animacji lalkami, umieszczając widza między lustrami, sznurkami, światłami i szkłem.

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
NA PEŁNYM MORZU

autor: Sławomir Mrożek
reżyseria: Jacek Malinowski
scenografia: Michał Wyszkowski
muzyka: Marcin Nagnajewicz
inspicjent: MirosławJanczuk
obsada: Ryszard Doliński, Wiesław Czołpiński, Zbigniew Litwińczuk, Krzysztof Pilat, Paweł S. Szymański
czas trwania spektaklu: 60 min.

W niezwykle barwnej jednoaktówce Sławomira Mrożka jak w soczewce odbija się cały nasz świat. W sytuacji kryzysowej, trójka bohaterów na dryfującej tratwie walczy o przetrwanie. Biologiczne potrzeby, jak również instynktowne zachowania ujawniają w takich momentach prawdziwą naturę człowieka. Kultura i wykształcone przez stulecia mechanizmy komunikowania się między ludźmi mogą stać się w sytuacjach granicznych pustą formą, która wykorzystywana jest do osiągnięcia celów wykraczających poza idee humanizmu. Spektakl utrzymany w konwencji teatru absurdu, z poczuciem humoru i w sposób uniwersalny, dotyka problemu godności człowieka jak również powracających traum i demonów naszej rodzimej rzeczywistości.

DIVADLO DRAK (CZECHY)
OSTATNIA SZTUCZKA Georgesa Mélièsa

autor: JiříHavelka, MarekZákostelecký
scenariusz: Dominika Špalková
reżyseria: JiříHavelka
scenografia: Marek Zákostelecký
muzyka: Dva (BáraKratochvílová, Jan Kratochvíl)
reżyseria dźwięku: Jiří Tulach
reżyseria świateł: Filip Poskonka, Jiří Marek
technika: Lukáš Marek, Roman Pĕnička, MilošZlobický, Davis Ledvinka
multimedia: JindřichPavlíček
obsada: LuděkSmadiš, Milan Hajn, Petra Cicáková, Jan Popela, Milan Žďárský
czas trwania spektaklu: 50 min.

Spektakl jest inspirowany barwnym życiem i pracą pioniera kinematografii Georgesa Mélièsa, którego cechowała niewiarygodnie bogata wyobraźnia. Czarodziejskie sztuczki, które Méliès wykorzystał jako pierwszy w sztuce filmowej, do dziś zachwycają publiczność siłą artystycznego wyrazu. Przedstawienie zabierze nas do niezwykłego świata magii, magików i trików. Nawet śmierć pojawia się na krótko w pełnym fantazji świecie Mélièsa, ponieważ taśma filmowa, iluzja i fantastyka są bronią, która może zwalczyć nawet kostuchę. Czy na pewno? Dowiemy się tego z historii o fascynującym życiu największego filmowego magika.

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
PIASKOWNICA

autor: Michał Walczak
reżyseria: Mateusz Tymura
scenografia, multimedia: Sebastian Łukaszuk
muzyka: Adam Frankiewicz
inspicjent: Błażej Piotrowski
obsada: Agata Soboczyńska, Błażej Piotrowski
czas trwania spektaklu: 80 min.

To historia o niedojrzałości przebranej za dojrzałość.
To historia o nieustannym mijaniu się w relacjach, w związkach.
To historia o braku komunikacji nie tylko z drugim człowiekiem, ale także z samym sobą.
Czy umiemy odkryć własne potrzeby i pragnienia, czy umiemy je rozpoznać, nazwać, zrozumieć?
Czy umiemy je pogodzić z potrzebami drugiej osoby.
Człowiek to tykająca bomba. Czy spustoszy to co dookoła, czy raczej wybuchnie wewnątrz?
A może ta bomba okaże się niewypałem i ogarnie nas niewysłowiony smutek.

MARCIN TOMKIEL (Białystok, POLSKA)
PODMIENIEC

reżyseria: Karol Smaczny
teksty piosenek: Malika Ledeman
muzyka: Jakub Olszewski
reżyseria świateł: Maciej Iwańczyk
lalki: Karol Smaczny, Marcin Tomkiel
obsada: Marcin Tomkiel

Stop. Zatrzymać akcję. A gdyby tak na chwilę zmienić perspektywę? Stań z boku i spójrz na rzeczywistość zupełnie inaczej. „Podmieniec”, to opowieść o inności. Inności, która nie zawsze spotyka się ze społeczną akceptacją mimo, iż stanowi nierozerwalną część otaczającego nas świata. Według pradawnych wierzeń tytułowy bohater to dziecko boginek, mamun lub dziwożon, czyli słowiańskich demonów, które zabierały niemowlęta z kołysek, podrzucając w zamian własne. „Odwrócić od niego wzrok!”, „Zagłodzić!”, „Pozbyć się czorta!”, – czy to nie brzmi jakoś dziwnie znajomo?

ALFA DIVADLO (CZECHY)
PODRÓŻ DOBREGO HANSA BÖHM PO EUROPIE

autor: Tomsa Legierski, Petra Kosová, ALFA Theatre collective
reżyseria: Tomsa Legierski
scenografia: Karel Czech
muzyka: Daniel Čámský
obsada: Martina J. Hartmannová, Daniel Horečný, Josef Jelínek, TomášJereš, Robert Kroupar, LenkaLupínková, Radka Mašková, Marie Mrázková
czas trwania spektaklu: 65 min.

Hans Böhm jest symbolem łączenia. Urodził się w małym miasteczku w czesko-niemiecko-belgijskiej rodzinie i dzięki swoim umiejętnościom językowym i chęciom, przeżywa niebezpieczną i nieprzewidywalną podróż po powojennej Europie. Popełnia błędy, ale dzięki wielokulturowemu środowisku, z którego pochodzi, jest w stanie postrzegać ludzi z różnych kultur jako swoich przyjaciół.

TEATR MALABAR HOTEL (Warszawa, POLSKA)
POŻEGNANIE JESIENI

autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz
reżyseria: Maria Żynel
scenografia, kostiumy, lalki: Marcin Bikowski
muzyka: Jacek Mazurkiewicz
obsada: Maria Robaszkiewicz, Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski
czas trwania spektaklu: 90 min.

POŻEGNANIE JESIENI to katastroficzna wizja społeczeństwa oddającego się w objęcia totalitaryzmu. Bohaterowie rozpięci między dwoma jesieniami przez jeden krótki rok doświadczają kryzysu sztuki, filozofii i religii, który zmiata z powierzchni ziemi świat, jaki dotąd znali. Kultową powieść Witkacego opowiadamy z perspektywy Izabeli Czajki Stachowicz vel Beli Hertz – pierwowzoru demonicznej Heli, która faktycznie przeżyła spełnienie katastrofizmu zapisanego przez Witkiewicza. Bela uchwycona w muzeum potworności Witkacego wraca pamięcią do tamtej Warszawy i tamtej jesieni…

DAVID ZUAZOLA &UNIA TEATR NIEMOŻLIWY (CHILE, POLSKA)
ROBOT

pomysł: David Zuazola
reżyseria: Marek b. Chodaczyński
muzyka: Marek Żurawski
lalki: David Zuazola
multimedia: Mariusz Grabarski
obsada: David Zuazola
czas trwania spektaklu: 65 min.

W bliżej nieokreślonej przyszłości roboty współistnieją z ludźmi. Świat się rozwijał, roboty wykonywały swoje zadania, dopóki nie zaczęły myśleć samodzielnie. Rządzący jednak nie byli zadowoleni z tego i zdecydowali się zamknąć i zniszczyć wszystkie roboty na planecie. I tak roboty prawie wyginęły… Prawie. Pewnego dnia Klara, dziewczyna na wózku inwalidzkim, wyrusza w daleką drogę ze swojego domu i dociera do obozu koncentracyjnego. Spotyka tam robota, prawdopodobnie ostatniego na Ziemi. Nawiązuje się między nimi głęboka przyjaźń oparta na milczeniu i zrozumieniu.

NATALIA SAKOWICZ (Warszawa, POLSKA)
ROMANS

pomysł: Natalia Sakowicz
tekst: Zuzanna Bojda
lalka: Olga Ryl-Krystianowska
ruch sceniczny: Iza Szostak
muzyka: Maciej Cempura
reżyseria świateł: Maciej Iwańczyk
obsada: Natalia Sakowicz
czas trwania spektaklu: 70 min.

Jestem obietnicą przygody, ekscytującą podróżą w nieznane. Nie wiesz, co cię czeka. Oderwij się od szarej rzeczywistości i popłyń ze mną do lepszego miejsca, gdzie jest przyjemniej, gdzie możesz i czujesz więcej. Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności? Siły? Dam ci to wszystko, tylko złap mnie, ściśnij, weź ze sobą do domu. Zatraćmy się razem. Cincin! Za miłość! Za nas!

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
SEN NOCY MIŁOŚCI

autor: William Shakespeare
przekład tekstu: StanisławBarańczak
reżyseria i scenografia: Marek Zákostelecký
adaptacja i dramaturgia: Elżbieta Chowaniec
muzyka: Martin Husovský
multimedia: Krzysztof Kiziewicz
inspicjent: Piotr Wiktorko
obsada: Magdalena Dąbrowska, Łucja Grzeszczyk, Grażyna Kozłowska, Agata Soboczyńska, Agnieszka Sobolewska, Izabela Maria Wilczewska, Krzysztof Bitdorf, Michał Jarmoszuk, Mateusz Smaczny, Piotr Wiktorko, Maciej Zalewski
czas trwania spektaklu: 60 min.

„Sen nocy miłości” to magiczna, baśniowa wersja „Snu nocy letniej” Williama Szekspira. Spektakl z pewnością rozbawi młodszą widownię, zaś dorosłym widzom przypomni by nie igrać z uczuciami.

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
STRIP-TEASE

autor: Sławomir Mrożek
reżyseria: Jacek Malinowski
scenografia: Michał Wyszkowski
muzyka: Marcin Nagnajewicz
inspicjent: MirosławJanczuk
obsada: Krzysztof Bitdorf, Michał Jarmoszuk
czas trwania spektaklu: 60 min.

Dwaj panowie spotykają się w jednym czasie, w tym samym miejscu. Są doświadczani tym samym zjawiskiem. Prezentują dwie postawy wobec zaskakującej sytuacji rozbudzającej intelekt oraz ludzkie emocje.
W oparach absurdu, podobni zewnętrznie a tak różni wewnętrznie stają oko w oko z…
Znakomity humor Sławomira Mrożka – lekki, inteligentny, odrobinę złośliwy – gwarantuje świetną zabawę.

OPOLSKI TEATR LALKI I AKTORA (Opole, POLSKA)
UCIEC OD ROZPACZY. ŻYCIE ROMANTYCZNE ZAMKNIĘTE W MONODRAMIE

na podstawie tekstów: Antoniego Malczewskiego, Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, Juliusza Słowackiego
scenariusz: Anna Wieczorek
reżyseria: Dorota Bator, Anna Wieczorek
scenografia: Katarzyna Leks
muzyka: Magdalena Gorwa
nagrania: wokal: Aleksandra Mikołajczyk, wiolonczela: Olgierd Żemojtel
obsada: Anna Wieczorek
czas trwania: 70 min.

Monodram „Uciec od rozpaczy. Życie romantyczne zamknięte w monodramie” to spektakl oparty na literaturze romantycznej, stworzony przez artystów młodego pokolenia. Jest to próba prześledzenia najciekawszych i najistotniejszych znaczeniowo dla późniejszej kultury motywów występujących w epoce, która na zawsze zapisała się w tożsamości narodowej Polaków. Jednocześnie twórcy stawiają sobie za cel przede wszystkim udowodnienie tezy, iż pomimo bardzo wyraźnych kontekstów historyczno-politycznych można tę literaturę czytać dziś uniwersalnie, poszukując tam nie tylko coraz to nowych nawiązań do sytuacji narodu polskiego w pierwszej połowie XIX wieku, ale przede wszystkim człowieka.

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK (Białystok, POLSKA)
3 x M, CZYLI MONIUSZKO – MIŁOŚĆ – MIRAŻE

scenariusz i reżyseria: Bernarda Bielenia
scenografia: Andrzej Dworakowski
kostiumy: Martyna Štěpán-Dworakowska
muzyka: Stanisław Moniuszko
aranżacje: Marcin Nagnajewicz
multimedia: Krzysztof Kiziewicz
inspicjent: Mirosław Janczuk
obsada: Sylwia Janowicz-Dobrowolska, Łucja Grzeszczyk, Agata Soboczyńska, Izabela Maria Wilczewska, Krzysztof Dzierma, Michał Jarmoszuk, Zbigniew Litwińczuk, Krzysztof Pilat, Paweł S. Szymański
czas trwania spektaklu: 75 min.

„3xM, czyli Moniuszko-Miłość-Miraże” – to spektakl stworzony na podstawie pieśni Stanisława Moniuszki i ciekawych wątków biograficznych kompozytora. Akcja podejmuje próbę zderzenia klasycznej formy ze współczesną stylistyką. Na scenie ukaże się sam Moniuszko, który namówi aktorów do odegrania historii miłosnych zawartych w jego pieśniach.

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.