Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej zajął 1. miejsce w klasyfikacji generalnej Formula Student Romania!
Zespół Cerber Motorsport zaczął tegoroczny sezon zawodów od udziału w Formula Student Romania. Od 31 lipca do 5 sierpnia w Bacău trwały zmagania młodych inżynierów z uczelni wyższych z Europy i całego świata. Drużyna Politechniki Białostockiej wraz z bolidem CMS-08 okazała się bezkonkurencyjna! W klasyfikacji generalnej zajęła 1. miejsce. Studenci z największej uczelni technicznej w Polsce północno-wschodniej byli również najlepsi w niemal wszystkich konkurencjach statycznych i dynamicznych!
W ostatecznym zestawieniu 1. edycji Formula Student Romania studenci Politechniki Białostockiej byli numer 1. To spore osiągnięcie, zważywszy na fakt, że zespół Cerber Motorsport niedawno przechodził wiele zmian organizacyjnych. Część doświadczonej ekipy odeszła po ukończeniu studiów w Politechnice Białostockiej, a szeregi Cerberowców zasiliły nowe talenty inżynierskie.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyniku zespołu, który spisał się na medal. Zawody w Rumunii pokazały nam, że odmłodzony zespół nadal potrafi dobrze funkcjonować na zawodach i teraz wszyscy musimy skupić się na kolejnym celu, jakim jest Formula Student Poland – komentuje sukces koordynator zespołu, Bartosz Siłkowski, student Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.
Warto dodać, że na świetny wynik na podium miały wypływ pierwsze lokaty w 7. konkurencjach statycznych i dynamicznych: Cost and Manufacturing, Engineering Design, Acceleration, Skidpad, Autocross, Endurance, Efficiency. Drużyna z Politechniki Białostockiej była najlepsza w każdej kategorii z wyjątkiem jednej – Business Plan. Białostockich studentów zdyskwalifikowano za… przekroczenie czasu prezentacji.
– Zawody w Rumunii nie były tak dużą imprezą, jak te odbywające się w Austrii lub Niemczech, które charakteryzują się wieloletnią tradycją. Odbyły się po raz pierwszy i nie są jeszcze na tak wysokim poziomie, jednakże do każdych zawodów podchodzimy z taką samą powagą – mówi Kacper Stasiewicz, jeden z kierowców, a przy tym student Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej.
Najwyższe miejsce na podium to dobra wróżba na początek sezonu ekipy z Politechniki Białostockiej. Ale co właściwie się kryje za poszczególnymi konkurencjami, które ocenia wnikliwie zespół sędziowski?
– Konkurencje dynamiczne dzielimy na: Autocross – jest to czasówka, gdzie kierowcy ustalają najszybsze okrążenie na torze, Endurance, gdzie sprawdzane są wytrzymałość kierowcy oraz bolidu na długim odcinku trasy, Skidpad, który testuje ustawienia naszego zawieszenia oraz Acceleration, które sprawdza przyspieszenie naszego bolidu i Efficiency, czyli jak najniższe zużycie paliwa. W skład konkurencji statycznych wchodzą: Business Plan Presentation, czyli budowa firmy na podstawie bolidu formuły Student, Cost and Manufacturing, w którym tworzymy dokładną wycenę poszczególnych części bolidu oraz Engineering Design, gdzie sędziowie z branży motoryzacyjnej oceniają projekt naszego auta i nasze umiejętności inżynierskie – wyjaśnia Bartosz Siłkowski.
Cerberowcy wystartowali w zawodach z ubiegłorocznym bolidem, który wymagał serwisowania i kilku prac naprawczych. Wymianie uległy drobne elementy elektryki i zawieszenia, ale cały pakiet aerodynamiczny i konstrukcja nośna zostały takie same. Czy ten niewielki „tuning” auta pomógł mu w osiągnięciu trofeum na podium?
– Bolid sprawdzał się bardzo dobrze na torze. Jako kierowcy obraliśmy taktykę, by nie przeciążać pojazdu, lecz postawić na pewność ukończenia konkurencji dynamicznych. Podczas ostatniego dnia, gdy odbywał się Autocross oraz Endurance, było dość gorąco (30 stopni), co nie stanowiło jednak problemu dla naszego bolidu. Nie mieliśmy też żadnych żadnych problemów i usterek technicznych, które wyeliminowaliśmy jeszcze podczas testów na Torze Białystok – przekonuje Kacper Stasiewicz.
Na zawody w Rumunii pojechało 16 osób, w tym nowi kierowcy, którzy zostali wyłonieni we wcześniejszych testach. W tym roku nasz team kierowców reprezentowali: Kacper Stasiewicz i Julian Rząca, którzy zdobyli doświadczenie w poprzednich zawodach Formula Student oraz nowi kierowcy – Filip Pietruczuk i Piotr Cywoniuk.
W ubiegłorocznych zawodach we Włoszech panowały ekstremalne warunki pogodowe – temperatura powietrza sięgała 35 stopni, a nawierzchnia toru była nagrzana do 50 stopni. Co było największym wyzwaniem na tegorocznym torze w Rumunii?
– Największą trudność sprawiła nam konkurencja dynamiczna Skid Pad w związku z nawierzchnią, na której się ona odbywała. Jeśli chodzi o konkurencje statyczne, to najwięcej problemów mieliśmy z konkurencją Business Plan, w której przekroczyliśmy czas trwania prezentacji, co skutkowało dyskwalifikacją – mówi koordynator zespołu.
Po powrocie z Rumunii drużyna nie ma wiele czasu na wakacyjny reset, ponieważ przed nią kolejne wyzwanie. 27 sierpnia studenci Politechniki Białostockiej będą reprezentować uczelnię i Miasto Białystok na zawodach Formula Student Poland.
– Z myślą o zawodach w Polsce zespół planuje poprawić parę detali związanych ze sterowaniem silnika oraz nastawami zawieszenia. Przeprowadzone zostaną prace serwisowe całego bolidu – podsumowuje Bartosz Siłkowski, dodając, że zawody Formula Student Romania pozwoliły im wdrożyć w działanie zespołu członków, którzy dołączyli do Cerbera w tym roku. – Dzięki udziałowi w zawodach w Rumunii będą oni dobrze przygotowani do zawodów w Polsce, które są naszym głównym celem w 2023 roku.
Trzymamy kciuki za naszych studentów! Ich przygotowaniom do kolejnej serii zawodów towarzyszy praca nad projektem nowego bolidu o napędzie hybrydowym, którego premiera planowana jest na rok 2024.
Poprzedni sezon zawodów Formula Student był pomyślny dla drużyny Cerber Motorsport, działającej w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym. Nasi studenci wzięli udział w 5 seriach zawodów, w tym najbardziej prestiżowych w Niemczech, gdzie uplasowali się na 4. pozycji w klasyfikacji generalnej. Ukończyli też 5 razy z rzędu najdłuższą
i najbardziej wymagającą konkurencję dynamiczną Endurance race, a na zawodach Formula SAE Italy ich bolid zajął 2. miejsce w konkurencji Engineering Design Event.
W skład zespołu Cerber Motorsport wchodzą studenci z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektrycznego i z Wydziału Informatyki.
Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.
Magdalena Grzęda-Zajkowska