Czas pamięci. Jerzy Grygorczuk – nowa wystawa w Galerii im. Sleńdzińskich
Wernisażem „Pracownia rzeźbiarska – studio form prof. Jerzego Grygorczuka” Politechnika Białostocka zainaugurowała w maju cykl wystaw poświęconych twórczości Jerzego Grygorczuka – wybitnego artysty-rzeźbiarza. Tym razem Uczelnia zaprasza do Galerii im. Sleńdzińskich na otwarcie wystawy „Czas pamięci. Jerzy Grygorczuk”.
Jak wygląda rzeczywistość przepuszczona przez filtr wrażliwości twórcy? Czy rzeźba może być komentarzem, żartem, karykaturą? A może wszystkim jednocześnie? Dowiemy się już 23 czerwca. W Galerii Sleńdzińskich przy ul. Legionowej 2 o godz. 18:00 skonfrontujemy nasze rozważania z pracami zebranymi w dawnej Telimenie. Kuratorką wystawy „Czas pamięci. Jerzy Grygorczuk” jest Bogumiła Masicka-Grygorczuk.
W galerii będzie można zobaczyć prace kameralne, które długoletni pracownik Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, wspaniały dydaktyk, a przede wszystkim wielki Mistrz, tworzył na przestrzeni wielu lat. Wystawa czynna będzie do 6 sierpnia.
Cykl wystaw poświęcony twórczości artysty odbywa się w sposób przemyślany i oddaje zarówno klimat, jaki towarzyszył pracy artysty, jak i prezentuje Jego dzieła – te znane, i te trzymane w zakamarkach pracowni.
Przypominamy, że w Centrum Historii Politechniki Białostockiej w dalszym ciągu można obejrzeć można atelier artysty w ramach wystawy czasowej „Pracownia rzeźbiarska. Studio form prof. Jerzego Grygorczuka”.
Centrum Historii Politechniki Białostockiej: ul. Wiejska 45 c, s. 135, parter Wydziału Mechanicznego
Całość zamknie wystawa, która odbędzie się jesienią w Galerii Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej.
Dr hab. sztuki Jerzy Grygorczuk, prof. PB zmarł 31 maja 2022 w wieku 78 lat. Był cenionym rzeźbiarzem i wykładowcą akademickim Politechniki Białostockiej. Urodził się w 1944 w Białymstoku i praktycznie całe życie związał ze stolicą Podlasia. Edukację artystyczną rozpoczął w Liceum Plastycznym w Supraślu. W latach 1964-70 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Franciszka Duszeki oraz w pracowni Projektowania Architektoniczno-Rzeźbiarskiego u prof. Adama Smolany. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w roku 1970. Kwalifikacje I stopnia uzyskał na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, a habilitację na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
W latach 1972-75 był plastykiem Miasta Białystok, w latach 1975-77 plastykiem w Turystycznym Biurze Projektowym, w latach 1979-89 był doradcą artystycznym w PSP w Białymstoku. Od 2000 r. jako pracownik Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Białostockiej kierował pracownią rzeźby w Katedrze Architektury Wnętrz, a od 2011 r. był w zespole dydaktycznym architektury krajobrazu na Wydziale Budownictwa PB. Wykształcił wielu studentów, chętnie dzieląc się z nimi swoją wrażliwością i umiejętnościami. Był promotorem i recenzentem licznych prac dyplomowych. Talentem plastycznym wspomagał także działania realizowane w Politechnice Białostockiej.
W Jego dorobku są liczne realizacje rzeźbiarskie i pomnikowe, konserwatorskie rewaloryzacje rzeźb oraz znaczna ilość prac sakralnych w kościołach na terenie całego Kraju. Jest laureatem wielu nagród, wyróżnień i odznaczeń. Obok rzeźb pomnikowych monumentalnych, artysta tworzył małe kameralne formy rzeźbiarskie w drewnie, kamieniu, metalach i tworzywach sztucznych, będące Jego osobistym komentarzem otaczającego go świata.
Wśród realizacji Jerzego Grygorczuka wymienić można: Pomnik Obrońców Białegostoku (1973), pomnik Orła Białego w Tykocinie (1982), płaskorzeźbę „Polifonia” na fasadzie Filharmonii przy Podleśnej, pomnik Marii Konopnickiej (1989) na terenie ZSO Mistrzostwa Sportowego przy ulicy Konopnickiej, carskie wrota w białostockiej cerkwi Hagii Sophii przy ul. Trawiastej, pomnik Marszałka Piłsudskiego w Sokółce (1995), Krzyż Katyński w Parku Konstytucji 3 Maja, Bazyliszek na ul. Warszawskiej (2009) i Wiolonczelistka – jedna z najmłodszych prac przy ul. Kijowskiej.