Dotknij, sprawdź, doświadczaj, poznaj! W Białymstoku powstaje nowoczesne centrum edukacji.
Rozmowa z Katarzyną Kaczyńską – Kierownikiem Działu Popularyzacji Nauki w Białostockim Parku Naukowo – Technologicznym.
Czym jest Epicentrum?
To centrum nauki. Takie z prawdziwego zdarzenia. Przestrzeń do wspólnego odkrywania, doświadczania, wymiany doświadczeń i edukacji. Miejsce, gdzie każdy bez względu na wiek może poeksperymentować, pobawić się, dojść do pewnych wniosków. Wszystko dziać się będzie poprzez testowanie różnych eksponatów, mniej lub bardziej nowoczesnych. Założeniem będzie uczenie się przez doświadczanie. To będzie miejsce, gdzie każdy uczestnik będzie mógł poznać naturę jakiegoś zjawiska poprzez osobiste doświadczanie.
Epicentrum ma już swoją siedzibę?
Będzie zlokalizowane pod trybunami stadionu miejskiego w Białymstoku. Zajmie powierzchnię ponad 3000 m2. Będzie podzielone na dwie strefy tematyczne – wystawę dla dzieci – Strefę Młodego Odkrywcy – przeznaczoną dla odbiorców do 10 roku życia. Dolnej granicy nie określamy. Wierzymy, że każdy młody uczestnik chętny do eksperymentowania – znajdzie tam coś dla siebie. Druga strefa to – Wystawa Główna, przeznaczoną dla starszej młodzieży i dla dorosłych. Tutaj z kolei nie ma górnej granicy wieku! Każdy może przyjść, eksperymentować, spróbować czym są doświadczenia z nauką.
Skąd wziął się pomysł na to miejsce?
W pierwotnej koncepcji projekt został opracowany przez jedną z wyspecjalizowanych firm, następnie trafił do Białostockiego Parku Naukowo – Technologicznego. Po dość znacznej modyfikacji pierwotnej koncepcji – BPNT stał się odpowiedzialny za budowę tego centrum i realizację całego projektu. Oczywiście przy wsparciu funduszy unijnych.
Jak się Pani znalazła w centrum… A dokładnie w Epicentrum?
Całe moje doświadczenie życiowe związane było z edukacją. Edukacją szkolną. W nauczaniu zawsze kieruję się zasadą konstrukcjonizmu, czyli uczenia się poprzez tworzenie i doświadczanie. Zauważyłam, że dzieci najlepiej uczą się w działaniu. I to wyzwanie, aby spróbować stworzyć przestrzeń edukacyjną i popracować nad koncepcją edukacyjną każdego z eksponatów przyszłego centrum – pojawiło się w odpowiednim momencie i bardzo mnie zainteresowało.
Jakie będą zasady funkcjonowania tego miejsca?
Założeniem centrów nauki na całym świecie jest, aby nikt nie kierował osobami zwiedzającymi. To sami zwiedzający mają decydować o tym co robią, czego doświadczają, do jakich wniosków dochodzą. Centrum będzie miało charakter interdyscyplinarny. Będzie łączyć różne dziedzin nauki i techniki. Jego zwiedzanie będzie oparte o intuicyjny sposób poznawania świata przez człowieka , nie dzielenie zagadnień na tematykę przedmiotową np. fizyka, biologia, chemia.
Swoją ofertę chcemy również skierować do szkół: podstawowych, ponadpodstawowych oraz do uczelni wyższych. Stąd koncepcja konstruowania całej oferty edukacyjnej dla tych poszczególnych grup wiekowych. Bardzo chcemy włączyć szkoły do współtworzenia naszej oferty edukacyjnej. Tak żeby nie tylko indywidualni zwiedzający wystawy znaleźli coś dla siebie. Zależy nam, aby zorganizowane grupy odwiedzających również mogły się u nas uczyć. Aby wizyta w Centrum wzbogacała program edukacji szkolnej oraz pozwalała w nowatorski sposób realizować cele podstawy programowej różnych przedmiotów.
Czy jeśli Epicentrum odwiedzi grupa uczniów, każdy będzie robił co chce? Nie będzie tam przewodników czy animatorów?
Animatorzy będą. Z tą uwagą, że bez poproszenia ich o interwencję – sami nie będą się wtrącać w proces edukacyjny. Stawiamy na intuicyjny sposób zwiedzania wystaw, zgodny z zasadą poznawania świata przez człowieka, nie dzielenie zagadnień na tematykę przedmiotową np. fizyka, biologia, chemia, a łączenie różnych dziedzin nauki i techniki. Dla szkół natomiast będą przewidziane tak zwane ścieżki edukacyjne. Jeżeli więc dana grupa ze szkoły z nauczycielem fizyki nas odwiedzi – otrzyma materiały edukacyjne, które będą dostępne za pomocą platformy interaktywnej. Wszystko będzie połączone z telefonami komórkowymi. W odpowiednim momencie na wyświetlaczach dla dzieci – na przykład ze szkoły podstawowej – pojawią się konkretne zadania do wykonania. Zadania, które będą nawiązywały do poszczególnych eksponatów. Natomiast nauczycielowi wyświetli się karta pracy dla nauczyciela. Będzie posiadała większy komentarz do wykonywanych eksperymentów, tak żeby na kanwie tego, czego dzieci doświadczą w Centrum Nauki, zbudować kolejne lekcje już w szkole.
Brzmi świetnie! A jaka będzie cena wejściówek?
Ceny biletów będą urozmaicone. W tej chwili jesteśmy jeszcze na etapie kalkulacji kosztów, ale myślę, że cena indywidualnego biletu normalnego nie przekroczy 25zł. Oczywiście większe grupy będą miały zniżki. Zniżki będą też obowiązywały na podstawie karty dużej rodziny. Będą też zniżki dla emerytów, dla uczniów różnych szkół. Jestem przekonana, że oferta Centrum Nauki będzie przystępna cenowo dla każdego zwiedzającego.
W jakich godzinach centrum będzie otwarte?
Będziemy zapraszać gości od 9:00 do 18:00 w dni powszednie. W weekendy centrum będzie czynne do godziny 19:00. Jeden dzień w tygodniu – poniedziałek – będzie tak zwanym dniem serwisowym. Wówczas nie będzie można nas odwiedzać. Centrum będzie też zamknięte podczas różnych imprez, odbywających się na stadionie miejskim, czyli meczy, rozgrywek ligowych. Niestety regulamin stadionu jest tak skonstruowany, że nikt poza osobami z zespołów grających nie może przebywać w tym czasie na terenie obiektu.
Kiedy będzie można przyjść do Epicentrum i poeksperymentować?
Strefa Młodego Odkrywcy – będzie otwarta już we wrześniu tego roku. Wystawa Główna – ruszy na początku 2020 roku.
Co szczególnie ciekawego może Pani polecić zwiedzającym?
Z pewnością jeden z eksponatów, który ma pokazywać ogromne osiągnięcia, które wielu osobom dają nadzieję na lepsze życie, czyli zdobycze współczesnej implantologii. Ten tajemniczy eksponat nazywa się: Części Zamienne Człowieka. W celu ukazania zdobyczy medycyny w tym zakresie, zaproponowano pokazanie modelu człowieka ze sztucznymi „częściami zamiennymi”, jakimi dysponuje współczesna medycyna. Głównym elementem wystawy jest naturalnej wielkości manekin człowieka z zamontowanymi protezami, implantami, sztucznym sercem oraz prototypem sztucznego płuca. Szczególnym elementem jest model bionicznej ręki umieszczonej na manekinie, która sterowana jest sygnałami elektrycznymi (EMG) z mięśni. Tę protezę konstruują naszemu wykonawcy studenci jednej z białostockich uczelni wyższych. Przy budowie Epicentrum, nasz wykonawca – mimo, że jest to firma warszawska – korzysta z „wiedzy lokalnej”. Wykorzystuje potencjał naszych uczelni przy konstruowaniu eksponatów. Część z nich, tych, które pojawią się w Epicentrum – powstaje na zasadzie „zaprojektuj – wykonaj”. Nie są to gotowe eksponaty dostępne na rynku. Są od podstaw tworzone na potrzeby naszego projektu.
W ten sposób to, co zaplanowaliśmy w naszej koncepcji Epicentrum kilka lat temu – powstaje teraz na nasze zamówienie. Autorsko zaprojektowane i autorsko zrealizowane.
To super! Nie mogę się doczekać!
Ja też!
Odlicza dni do otwarcia Epi-Centrum – Aleksandra Dziwińska
Biega z aparatem po placu budowy – Maksymilian Kowalewski