Dżemik 2025. Politechnika Białostocka zorganizowała konkurs dla młodych twórców gier komputerowych

2025-06-11-WI-Dżemik-fot-Iryna-Mikhno-PB

Dżemik 2025 – ogólnopolski konkurs dla młodych twórców gier komputerowych przyciągnął do Politechniki Białostockiej uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Prace konkursowe oceniali studenci Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej.

Dżemik to organizowany przez Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej konkurs dla uczniów poniżej 18 roku życia, zainteresowanych tworzeniem własnych gier komputerowych. Mogą to robić samodzielnie lub w duecie z kolegą lub koleżanką. Wybrać ulubione środowisko programistyczne (Scratch, Kodu, Unity lub Godot). Szlifować umiejętności kodowania, projektowania grafik oraz dopracowywania mechaniki gry. Na stworzenie gry mają dwa tygodnie.

– W naszej grze graczowi przepada się żarówka w domu, więc wybiera się do sklepu kupić nową. Ale po drodze zostaje okradziony. Musi więc nauczyć walki i latania żeby ją odzyskać. Trafia do starca, który zna sztuki walki. Trenuje, a na końcu pokonuje rabusiów, zdobywa żarówkę i podlatując do sufitu montuje są w oprawce – opowiada Michał Wróblewski (lat 13), uczeń szkoły podstawowej w Zespole Kształcenia i Wychowania w Bielkówku (koło Gdańska).

Michał Wróblewski wziął udział w Dżemiku po raz trzeci. Wraz z młodszym bratem stworzył grę korzystając z silnika Unity. Zdobyli pierwsze miejsce w kategorii Kadet.

– Mój brat zajął się szatą graficzną, a ja samym kodem – mówi Michał. – Tylko że postanowiłem zamiast Scratcha, napisać grę w Unity, który używa języka programowania C Sharp. I to był dla mnie dość intensywny okres nauki, ponieważ uczyłem się tego właściwie od zera, po szkole. Ale satysfakcja jest duża. Lubię bardzo konkurs Dżemik i nie przeszkadza mi to, że do Białegostoku mamy kilka godzin jazdy.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się ponad 70 uczniów (w sumie 41 jedno- i dwuosobowych zespołów). W finale Dżemiku swoje autorskie pomysły na gry komputerowe zaprezentowało 22 uczniów. Prace konkursowe oceniali studenci Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. Przyznawali punkty nie tylko za umiejętności techniczne, ale też poziom zaawansowania, kreatywność oraz umiejętność zaprezentowania gry.

– Zobaczyliśmy bardzo kreatywne pomysły – mówi Krzysztof Szwabowski, jeden z jurorów Dżemiku, członek Koła Naukowego VectoR Development. – Szczególnie ciekawe były style graficzne zastosowane przez uczniów: od grafiki pikselowej, którą znamy choćby z Super Mario Bros, po autorską grafikę tworzoną ręcznie. Muszę przyznać, że uczestnicy Dżemiku bardzo się postarali. Zaproponowali interesujące fabuły oraz mechaniki gry: rozwój postaci, sposób zdobywania punktów i doświadczenia, decyzje gracza podczas rozgrywki.

Dżemik jest młodszym bratem BialJamu, czyli Białostockiego Konkursu Tworzenia Gier Komputerowych. W BialJamie, który w 2025 roku zostanie rozegrany w dniach 4-6 lipca, zmierzą się studenci.

– Jestem przykładem na to, jak uczestnicy Dżemiku mogą zbudować swoją przyszłość w oparciu o pasję – dodaje Krzysztof Szwabowski. – Jako uczeń szkoły podstawowej brałem dwukrotnie udział w Dżemiku, w 2017 roku udało mi się nawet wygrać w swojej kategorii. Potem zostałem studentem informatyki w Politechnice Białostockiej. A teraz współorganizuję BialJam.

Jury Dżemiku przyznało nagrody w trzech kategorii wiekowych: Junior, Kadet oraz Senior. Zwycięzcy otrzymali książki, gry planszowe oraz zestawy klocków Lego.

Lista zwycięzców w konkursie Dżemik 2025:

Kategoria JUNIOR (klasy IV-VI szkoły podstawowej)

I miejsce – Kacper Łaski, Jakub Południak (Społeczna Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi  Białostockiego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku)

II miejsce – Aleksandra Kołdys (Szkoła Podstawowa Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Świętej Rodziny im. bł. Bolesławy Lament w Białymstoku)

III miejsce – Michał Górczyński (Katolicka Szkoła Podstawowa imienia Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku)

Kategoria KADET (klasy VII-VIII szkoły podstawowej)

I miejsce – Michał Wróblewski, Krzysztof Wróblewski (Szkoła Podstawa Zespołu Kształcenia i Wychowania w Bielkówku)

II miejsce – Sebastian Dryl (Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im Kornela Makuszyńskiego w Białymstoku)

III miejsce – Julia Bajena (Szkoła Podstawowa Nr 53 w Białymstoku z Oddziałami Dwujęzycznymi)

Kategoria SENIOR (szkoły ponadpodstawowe, do 18 roku życia)

I miejsce – Bartosz Cyrynowski, Bartosz Lubosz Kuć (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)

II miejsce – Ryszard Konopko, Michał Jan Buczyński (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)

III miejsce – Filip Misiuk, Jakub Brodziński  (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)

 

Serdecznie gratulujemy młodym programistom!

Wydarzenie zorganizował Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej we współpracy z Polskim Towarzystwem Informatycznym.

Więcej informacji na stronie: wi.pb.edu.pl/dzemik

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.