Galeria im. Sleńdzińskich. Bartek Warzecha – Rdza. Kreta bez makijażu
Bartek Warzecha, białostocki fotograf, znany głównie z dokumentowania teatru, przez niemal dekadę fotografował Kretę. Rdza stanowi poetycki, niemal malarski obraz miejsc, które z turystyką niewiele mają wspólnego. W obiektywie wyglądają zjawiskowo.
Pierwszy wylot na Kretę był jakby przypadkiem, w listopadzie 2013 roku. Bartek Warzecha nie rozstawał się z aparatem, ale pojechał odpocząć. Coś jednak kazało mu robić zdjęcia. A że jak na fotografa przystało, ma oko do niezwykłych detali, barw, kompozycji, jakie można dostrzec w naturze zaczął robić zdjęcia. I jak się okazało – na Kretę powracał przez kolejne lata i fotografował.
– Wyspa jest majestatyczna i bardzo ciekawa wizualnie – przyznaje Warzecha. Nie chciał jednak powielać setek zdjęć, jakimi Kreta kusi turystów. To sfotografował, nie ma nic wspólnego z banałem. – Kiedy się zwiedza bez dużej liczby turystów, bez pełnych kurortów, jest pewnie trochę inaczej i inne rzeczy się zauważa – zastanawia się Warzecha.
Fotograf założył, że na zdjęciach nie będzie ludzi. To widz ma odnaleźć ślad człowieka w starych murach, malarsko rozrzuconych, gnijących pomarańczach, przykrytych plandekami autach, czy zwykłej donicy.
– Kilkoro znajomych widziało tutaj kominy i różowe niebo natomiast jest to przeciekająca donica – śmieje się fotograf wskazując na jedno z pierwszych zdjęć wystawy „Rdza”. Widzów wita wielki obraz zamglonego morza. Obraz rozmyty, kojarzący się z malarstwem.
– To są zdjęcia, to nie są obrazy – podkreśla fotografik. I zdradza, że prawdopodobnie aparat nie zdążył złapać ostrości, a zdjęcia było robione z autobusu, prawdopodobnie wyostrzył na szybę zamiast na daleki plan.
– Przypadki też rządzą naszym życiem i uznaliśmy, że to zdjęcie jest jeszcze bardziej odrealnione przez to jak jaką ma formę – wyjaśnia Warzecha. Fotografik przyznaje, że z czasem zaczął powracać do tych samych miejsc na Krecie.
– Widać, jak te miejsce ewoluują i mam kilka zdjęć z tych samych miejsc, które już wyglądają inaczej – opowiada. I zdradza, że wraz z Galerią im. Sleńdzińskich przygotowuje fotoksiążkę będącą rozwinięciem „Rdzy”.
Na wystawie nie mogło oczywiście zabraknąć często publikowanego zdjęcia blaszanego płotu z wyciętą dziurą, z której wyrasta gałąź drzewa.
– To mnie absolutnie zauroczyło jako docenienie natury – mówi Warzecha. I przyznaje, że przyjemnym aspektem pobytu na Krecie jest obserwacja, jak ludzie współgrają tam z naturą, że po prostu muszą to robić. Na jednym ze zdjęć zobaczymy dosłownie „dziurę w niebie”. A jaka jest tajemnica sukcesu?
– Czasem wystarczy zobaczyć i zdążyć zrobić zdjęcie – sumuje Warzecha.
Wernisaż wystawy Bartka Warzechy „Rdza” 13 maja o godz. 18 w Galerii Fotografii Galerii im. Sleńdzińskich przy ul. Wiktorii 5. Wystawa czynna będzie do 26 czerwca 2022 roku.
#Zjerzonykulturą – Jerzy Doroszkiewicz
Bartek Warzecha rocznik ’84, fotograf, absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor zdjęć do plakatów teatralnych oraz sesji portretowych. Sfotografował blisko 600 spektakli.
Absolwent Programu Mentorskiego Sputnik Photos (2014).
Laureat konkursu DEBUTS 2014 organizowanego przez „doc! photo magazine”.
Laureat drugiej edycji ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Teatralnej (2016) organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego. Finalista pierwszej i trzeciej edycji tego konkursu.
Laureat nagrody Klubu Twórców Reklamy KTR (2016) w kategorii: projekty autorskie (za cykl „Monumentalne”).
W 2018 roku w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku odbyła się jego indywidualna wystawa„Pierwsza Generalna”.
Laureat stypendium MKiDN Młoda Polska (2019), w ramach którego powstała wystawa „IN/OUT” prezentowana w Collegium Nobilium w Warszawie.
W 2019 roku za wideo do utworu „Sun” Hani Rani, został nominowany do PL Music Video Awards w kategorii Extra.
W 2020 roku w warszawskiej Galerii Kordegarda odbyła się jego indywidualna wystawa „Rdza”.
W 2021 roku została wydana jego pierwsza książka fotograficzna „Przedstawienia | Performances” (wyd. Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego).
Obecnie pracuje nad drugim indywidualnym albumem fotograficznym, który ukaże się w 2022 roku nakładem wydawnictwa Galerii im. Sleńdzińskich. Współpracuje z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce.
Jego fotografie były publikowane m.in. w: Neue Zürcher Zeitung, Interior Design, View, Mark Magazine, Harper’s Bazaar, Cosmopolitan, Digital Camera Polska, Teatr, Wysokie Obcasy, Newsweek, Tygodnik Powszechny, Polityka, Przekrój, Gazeta Wyborcza, Polska The Times.