Idealny odbiorca – to dzieci i młodzież w wieku od 9 do 16 lat!
Bardzo łatwo trafić do tak młodego człowieka z jakimkolwiek przekazem, czy informacją. I manipulować jego percepcją i zachowaniami.
W sobotnie przedpołudnie na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej panuje spory ruch. W pełnym światła hallu grupki młodych ludzi śmieją się i żywo rozmawiają. Mają pewnie po 10 – 12 lat. Przyjechali na zajęcia Białostockiego Uniwersytetu Dziecięcego.
Dziś czeka ich wykład pt: „Reklama a wywieranie wpływu”. Poprowadzi go Artsiom Kantsavy – specjalista w zakresie marketingu internetowego. Reprezentuje agencję marketingową, która współpracuje przy tym projekcie z Politechniką Białostocką.
To będzie pierwsze spotkanie Pana Arka (spolszczona wersja imienia) z Uniwersytetem Dziecięcym. Bardzo ciekawe doświadczenie.
Zapytaliśmy go:
Czego się spodziewa i co chce przekazać młodym słuchaczom?
Jestem bardzo ciekawy tego, jak będą reagowali na moje słowa. Dziś dzieci obcują z reklamą od bardzo wczesnego okresu życia. Reklama otacza ich niemal wszędzie – mówi pan Arek.
Ogromna część przekazu reklamowego kierowana jest właśnie do nich. To przecież przyszli konsumenci. Jestem przekonany, że edukacja, dotycząca tego, czym jest reklama, jak na nią należy reagować, że nie należy jej ślepo ufać – jest bardzo ważna. Myślę, że będzie nam łatwo znaleźć wspólny język.
Opowiem przede wszystkim o tym, w jaki sposób rozpoznać reklamę. Opowiem, że warto sobie uświadomić, że większość mediów, rozmaitych portali – działa na zasadzie wpływów z reklam. I młodzi ludzie – jako odbiorcy tego przekazu z mediów – wszystkie informacje powinni weryfikować. Nie można ślepo ufać wszystkiemu, co się widzi, albo słyszy.
Bo to może być po prostu opłacony przekaz.
Nawet jeśli dotyczy to reklamy zabawek czy cukierków – które być może są w miarę nieszkodliwe – to pozostaje ryzyko zmiany percepcji dziecka, jego sposobu myślenia. Pozostaje ogromne niebezpieczeństwo zaangażowania dziecka w niepokojące i ryzykowne zachowania, jak hazard, czy gry.
Podczas mojego wykładu przytoczę niedawne wydarzenia związane z działalnością popularnego youtubera, którego głównym odbiorcą były dzieci w wieku 9 – 15 lat. Ten youtuber promował portal, który w czystej postaci był formą hazardu. I bardzo wiele dzieci – jego odbiorców – dało się niestety na to nabrać.
Chciałbym uświadomić moich słuchaczy, że nie wszystko, co słyszą w mediach, czy w sieci – należy brać za pewnik.
Reklama bardzo mocno wkracza w tzw. „nowe media”.
W ubiegłym roku wydatki na reklamę w sieci przekroczyły wydatki przeznaczane na prasę i telewizję łącznie! To jest potężny i wciąż rozwijający się rynek.
Większość influencerów bazuje na bardzo młodych odbiorcach. Idealny adresat – to dzieci i młodzież w wieku od 9 do 16 lat! Bardzo łatwo bowiem trafić do tak młodego człowieka z jakimkolwiek przekazem, czy informacją. I manipulować jego percepcją i zachowaniami.
Mam nadzieję, że te zajęcia pokażą, czy to jest odpowiedni moment, żeby o tym rozmawiać. Moim zdaniem – warto to robić w każdym wieku.
Warto tłumaczyć czym jest reklama.
Warto uświadamiać, że stoi za nią ktoś, kto za nią zapłacił. Warto przekonywać, że nie można brać reklamy za pewnik i obiektywną informację. I warto to robić niezależnie od wieku. Im wcześniej – tym lepiej.
Filip Rogowski ze Szkoły Podstawowej nr 44 w Białymstoku – jeden z uczestników zajęć w ramach Białostockiego Uniwersytetu Dziecięcego – potwierdza tę zasadę:
– Temat reklamy bardzo mnie interesuje. Nie mogłem się doczekać dzisiejszych zajęć. I jestem ciekawy, czego się dowiem. Te soboty na Politechnice są bardzo fajne. Dużo się dzieje. Dowiadujemy się nowych rzeczy i poznajemy nowych ludzi. To zawsze bardzo pożyteczny czas.
Czy wiesz, że:
– Politechnika Białostocka Białostocki Uniwersytet Dziecięcy funkcjonuje od roku akademickiego 2009/2010. W tym roku zainaugurowano jego 10 edycję. Do tej pory w projekcie wzięło udział prawie 700 uczestników.
W większości są to uczniowie szkół podstawowych z klas IV – VI. Aktualnie na Politechnice Białostockiej prowadzone są projekty skierowane do młodzieży w całym województwie. To, przede wszystkim, dziecięce uniwersytety dla uczniów z Białegostoku, Bielska Podlaskiego, Hajnówki, Siemiatycz i Sokółki.
– influencer – osoba wpływowa w świecie mediów społecznościowych . Ktoś, kto może mieć wpływ na decyzje wielu ludzi, z którymi posiada trwałe relacje. Często tym terminem określa się twórców internetowych o znacznym rozgłosie, którzy posiadają znaczne grono odbiorców.
– youtuber – twórca internetowy prezentujących różne treści video na swoich kanałach w sieci.
Przygotowała: Magdalena Gołaszewska