Jak wygląda maszyna przyszłych studentów Politechniki Białostockiej? Spójrzcie, oto Bulbulator!

Maszyna Goldberga znana jest jako seria mechanizmów działających na zasadzie domina, które w złożony sposób wykonują bardzo proste czynności. A jak wygląda maszyna przyszłych studentów Politechniki Białostockiej?

21 marca w Centrum Nowoczesnego Kształcenia odbyły się prezentacje licealnych drużyn, które zbudowały konstrukcje do rywalizacji w konkursie „Niesamowita maszyna”. Uczniowie walczyli o indeks na wybranym kierunku studiów na Politechnice Białostockiej oraz nagrody pieniężne. W maszynach, wykorzystane były przedmioty codziennego użytku, drobne elementy np. kulki, śrubki ale również nowe technologie takie jak druk 3D czy ramię robota. Oto nasza krótka relacja z wydarzenia.

Niesamowita maszyna … z perspektywy uczestników

Jak dowiedzieliście się o konkursie? Skąd pomysły na poszczególne elementy maszyny?

Szukałyśmy ciekawych konkursów w Internecie i natrafiłyśmy na stronę Konkursy Kreatywne. To stamtąd dowiedziałyśmy się o Niesamowitej Maszynie. I postanowiłyśmy wziąć udział! Ponieważ miałyśmy ferie, mogłyśmy sporo wolnego czasu poświęcić na budowanie. Wykorzystałyśmy materiały, jakie każdy ma pod ręką. Większość jest ze strychu. – mówią Zofia Ponichter i Julita Prusak – uczennice XXI LO im. Hugona Kołłątaja w Warszawie

W ubiegłym roku, koleżanki z naszej szkoły wygrały ten konkurs. Zachęceni przez Panią od fizyki, postanowiliśmy również wziąć w nim udział w tym roku. Na budowę maszyny poświęciliśmy ok. 80 godzin. Może nawet więcej… – wspomina Jakub Radziszewski – z IV LO im. C.K. Norwida w Białymstoku
 


 
Skąd pomysł na design?

Jedna z maszyn konkursowych zwracała uwagę kolorystyką, estetyką oraz dokładnością wykonania – „Bulbulator”. To właśnie ta konstrukcja otrzymała miano najlepszej „niesamowitej maszyny” drugiej edycji konkursu zorganizowanego przez Politechnikę Białostocką.
Maszyna w kolorze czarnym z zielonymi elementami. Staraliśmy się skierować w stronę kolorów promocyjnych Politechniki. To było świadome zagranie. – mówi Jakub Tymiński oraz Jakub Fluda, Team Dynks z Zespołu Szkół Elektrycznych i Zespółu Szkół Mechanicznych w Białymstoku – Dodatkowo w naszej konstrukcji zastosowaliśmy elementy drukowane na skonstruowanej przez nas drukarce 3D. Bardzo dużo korzystaliśmy z komputera, ponieważ wykonywane elementy, były przez nas zaprojektowane. Wykorzystaliśmy dwa zjawiska fizyczne – prawo Lenza oraz płytę Galtona, która jest praktyczną wizualizacją schematu Bernoulliego.

 


 

Niesamowita maszyna … z perspektywy nauczycieli

Czy uczniowie chcą się angażować w rozmaite konkursy? Mają na to czas i ochotę?

W tym roku, w klasie maturalnej mamy grupę uczniów, którzy są tak zaangażowani w różnego rodzaju konkursy, że co chwilę uczestniczymy w jakichś zmaganiach. Ostatnio np. w Szkolnym Festiwalu E(x)plory. Przede wszystkim klasy maturalne chętnie uczestniczą zarówno w konkursach obliczeniowych, rozwiązując zadania np. matematyczne jak i w takich wykorzystujących ich kreatywność i pomysłowość. Za to młodszym uczniom trzeba czasem pomóc, zmotywować, znaleźć fajny konkurs, trochę podpowiedzieć. – opowiada Joanna Poźniak, nauczycielka z I LO im. Władysława Gębika w Kwidzynie
 

Niesamowita maszyna … z perspektywy ubiegłorocznych zwyciężczyń

Jak ubiegłoroczne zwycięstwo wpłynęło na Waszą przyszłość? Czy otworzyło pewne drzwi?
W pierwszej edycji konkursu Niesamowita Maszyna wygrałyśmy indeksy na Politechnikę Białostocką, na której teraz studiujemy. Dzięki temu, ze spokojną głową mogłyśmy podejść do egzaminów maturalnych. – mówią zwyciężczynie ubiegłorocznego konkursu: Maria Czaban, studentka Wydziału Elektrycznego PB oraz Magdalena Figura, studentka Wydziału Budownictwa PB – Ta edycja jest o wiele większa, zgłosiło się bardzo dużo zespołów. Zapewne dzięki temu, że do konkursu dopuszczeni zostali nie tylko maturzyści. Zwycięstwo w poprzedniej edycji otworzyło nam wiele drzwi i poszerzyło horyzonty. Największe drzwi to były drzwi odwagi, do realizowania ciekawych rzeczy. Dowiedziałyśmy się również o programie Odkrywcy Diamentów, o wielu, wielu innych programach, projektach oraz stypendiach.
 
A Wy chcielibyście otworzyć swoje drzwi odwagi?

Kolejny konkurs już za rok. Warto spróbować!

Ewelina Moczulska

Jestem studentką Automatyki i Robotyki na Wydziale Mechanicznym PB.
Miłośniczką motoryzacji, marketingu, cukiernictwa i dobrej kuchni.
Według mnie, doba stanowczo powinna mieć więcej niż 24h.
Moje drugie imię to – Organizacja.
Jestem koordynatorką organizacyjną portalu Geekstok.pl