Międzynarodowa Szkoła Letnia dla mykologów w Instytucie Nauk Leśnych
Z artykułu dowiesz się:
- ile gatunków grzybów znamy, a ile jeszcze czeka na zbadanie
- jakie metody badań wykorzystywane są we współczesnej mykologii
- jak Politechnika Białostocka została współorganizatorem Szkoły Letniej dla mykologów
Na świecie istnieje ponad 144 000 opisanych gatunków grzybów, a według najnowszych szacunków ich liczba może przekraczać nawet 3 miliony. Jedną z metod poznawania tych organizmów są taksonomiczne badania mykologiczne, polegające na analizie ich cech fenotypowych. Drugi sposób: identyfikacja molekularna, oparta na sekwencjonowaniu DNA, to jedno z najnowocześniejszych narzędzi wykorzystywanych we współczesnej mykologii. Podczas Szkoły Letniej uczestnicy mieli możliwość łączenia i nauki obu tych metod.
– Międzynarodowa Szkoła Letnia „From Fungal Morphology to Genotype” to przedsięwzięcie, którego liderem jest Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. W związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego w Białowieży pracownicy UW stanęli przed ogromnym problem: w ciągu półtora tygodnia musieli albo znaleźć współorganizatora, albo zupełnie zrezygnować z tego projektu – tłumaczy dr Ewa Zapora, adiunkt w INL, koordynator Szkoły Letniej ze strony Politechniki Białostockiej. – Ponieważ mamy bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z UW, gdyż organizowaliśmy razem między innymi Kongres Europejskich Mykologów w 2019 roku, pracownicy Wydziału Biologii UW poprosili nas o wsparcie, a my zrobiliśmy wszystko, aby uczestnicy czuli się w Instytucie zaopiekowani organizacyjnie i merytorycznie. Przygotowaliśmy bazę laboratoryjną, specjalistyczną aparaturę naukową, nasze księgozbiory i pomagaliśmy podczas całej Szkoły Letniej.
Dla naukowców zajmujących się grzybami Puszcza Białowieska, ze swoim ogromnym potencjałem, mnogością gatunków i ogromem bioróżnorodności, jest wymarzonym obszarem badań. Uczestnicy Międzynarodowej Szkoły Letniej przyjechali do Hajnówki z całej Europy, ale głównie z Czech, Słowacji i Niemiec.
– Przeprowadzaliśmy z nimi zajęcia dotyczące przede wszystkim systematyki grzybów – wyjaśnia Marek Wołkowycki, mykolog z Instytutu Nauk Leśnych. – Organizowaliśmy zajęcia terenowe, podczas których zbieraliśmy materiał, a potem był on oznaczany przez klasyczne metody stosowane w mykologii: mikroskop świetlny, mikroskop skaningowy. Druga grupa zagadnień to genetyka grzybów – zajęcia z pobierania prób w celu analiz genetycznych, do sekwencjonowania DNA.
Jak przyznaje mgr inż. Grzegorz Kuryło, asystent z INL, dla pracowników Instytutu Międzynarodowa Szkoła Letnia była szczególną okazją do nawiązania kontaktów i współpracy z ludźmi, którzy zawodowo zajmują się grzybami, co może prowadzić do kolejnych wspólnych projektów.