Międzynarodowe Szkoły Letnie na Politechnice Białostockiej
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie międzynarodowe szkoły letnie zorganizowała latem 2022 r. Politechnika Białostocka?
- Kim byli uczestnicy letnich zajęć i co sądzą o tej formie nauki?
- Dlaczego budownictwo energooszczędne to przyszłość inżynierii?
Wakacje spędzone na poznawaniu innego kraju i zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności wybrało 44 młodych inżynierów z Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Peru, Turcji, Indii, Litwy oraz Łotwy. To uczestnicy dwóch międzynarodowych szkół letnich, które Politechnika Białostocka zorganizowała na przełomie czerwca i lipca.
Politechnika Białostocka, zgodnie ze strategią umiędzynarodowienia uczelni, dokłada starań, aby także w czasie wakacji jej kampus był miejscem spotkań studentów i nauczycieli z całego świata. W 2022 roku, po prawie dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, zorganizowała dwie szkoły letnie: Międzynarodową Interdyscyplinarną Szkołę Letnią „Budownictwo energooszczędne, przyjazne użytkownikom i środowisku” oraz ADD_ON_SKILLS Advanced Digital Design Course On Modern Buildings Developing SKILLS for Young Engineers.
Koordynatorem obu projektów jest dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB – prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Białostockiej.
– Skupiamy się na zwiększeniu umiejętności studentów oraz przygotowaniu ich do budowania swojej kariery zawodowej na międzynarodowym pracy – mówi dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB, nauczyciel akademicki Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska PB. – Z moich obserwacji wynika bowiem, że studenci są zazwyczaj świetnie przygotowani pod względem teoretycznym. Natomiast trudniej jest im przełożyć wiedzę na praktykę. Dlatego pomysłem dydaktyków zaangażowanych obie szkoły letnie jest postawienie na praktykę. W zespołach międzynarodowych, w których mamy studentów reprezentujących różne dziedziny i specjalności, uczestnicy podejmują się projektów tzw. case study. Uczą się tego, że aby zaprojektować obiekt efektywny energetycznie, ekologicznie i technicznie, trzeba myśleć całościowo i interdyscyplinarnie – wyjaśnia dr hab. inż. Dorota Krawczyk.
Studenci z zagranicy oraz grupa studentów z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej poznawali specyfikę budownictwa zrównoważonego, brali udział w wykładach i zajęciach laboratoryjnych. Podczas wizyt studyjnych poznawali specyfikę podlaskich przedsiębiorstw.
– To bardzo ważny i interesujący projekt. Tematyka tych zajęć to przyszłość budownictwa, a my potrzebujemy wiedzy i umiejętności na temat tworzenia budynków ekologicznych i przyjaznych dla użytkowników – mówi Lucia Mansilla, studentka z Hiszpanii.
– Zdecydowałem się na udział w tym projekcie ze względu na możliwość doświadczenia czegoś innego, niż podczas codziennego studiowania. To doskonała okazja do rozwoju: poznania nowych ludzi, podszkolenia języka, nowego spojrzenia na materiał, który już poznałem podczas zajęć na kierunku inżynieria środowiska – Tomasz Wysocki, student Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku PB.
Jeden z zagranicznych wykładowców szkoły letniej, Cecilia Ciacci z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska włoskiego University of Florence podkreśla – Nie chodzi tylko o naukę, ale również współpracę i poznawanie nowych ludzi i kultury innego kraju. Myślę, że to najważniejsze czego mogą doświadczyć uczestnicy projektu.
W czasie wolnym uczestnicy szkół letnich brali udział w wyprawach kulturowych po Białymstoku i regionie. Mieli okazję poznać kuchnię regionalną, polskie zwyczaje, tradycje oraz uczestniczyć w różnych działaniach rekreacyjno-integracyjnych.
– To miłe miejsce do pobytu – mówi Neri Banti, student z Włoch. – Przyzwyczajenie się do zupełnie innych warunków, niż te z których pochodzę, było na początku małym wyzwaniem, ale białostocka uczelnia to dobre miejsce do badań i rozwoju zainteresowań.
W zajęciach Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Szkoły Letniej „Budownictwo energooszczędne, przyjazne użytkownikom i środowisku” uczestniczyło 21 studentów z Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Turcji oraz Indii. To reprezentanci: University of Valladolid (Hiszpania) – 11 osób, Politechnic School of Belmez (Hispania) – 6 osób, Marche Polytechnic University (Włochy) – 1 osoba, Trakya University (Turcja) – 1 osoba, National Institute of Technology Warangal (Indie) – 1 osoba, Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Portugalia) – 1 osoba. Zajęcia rozpoczęły się 27 czerwca a zakończyły 8 lipca 2022 r.
Studenci brali udział w zajęciach stacjonarnych na Politechnice Białostockiej oraz zajęciach prowadzonych w formie zdalnej. W programie szkoły były też wizyty studyjne w przedsiębiorstwach branżowych, gdzie studenci zdobywali wiedzę praktyczną.
Szkołę realizował Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku, przy wsparciu pracowników Wydziału Elektrycznego i Wydziału Informatyki PB. W proces dydaktyczny włączeni byli także specjaliści z zagranicznych uczelni. Projekt współfinansowała Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej w konkursie SPINAKER – Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Po czterech studentów z Litwy, Łotwy, Włoch i Hiszpanii oraz czwórka studentów z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej rozpoczęła 4 lipca br. zajęcia w Międzynarodowej Szkole Letniej Advanced Digital Design Course On Modern Buildings Developing SKILLS for Young Engineers. Przez 10 dni studenci uczestniczyli w 40 godzinach zajęć, zawierających laboratoria, zajęcia praktyczne, pracę indywidualną oraz pracę w zespołach projektowych. Oprócz tego zrealizowali 40 godzin zajęć online – minimum cztery e-moduły dotyczące energii, IoT, BIM, efektywności energetycznej budynków itp., minimum cztery e-labs z otwartym dostępem online.
Szkołę Add-On-Skills zrealizował Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku PB. W proces dydaktyczny włączono również specjalistów z uczelni partnerskich. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskie w ramach Akcji 2: Partnerstwa strategiczne Programu Erasmus+. Uczestnicy szkoły Add-On-Skills przyjechali z: Vilnius College of Techologies and Design (Litwa), University of Florence (Włochy), University of Cordoba (Hiszpania), Rezekne Academy of Techologies (Łotwa) oraz Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku PB.
Autor: Monika Rokicka