Politechnika Białostocka buduje mosty do przyszłości. Inauguracja projektu SKILLBRIDGE o wartości 1,8 mln euro
Jak przygotować studentów do zawodów, które dopiero powstaną? Jak skutecznie połączyć świat akademicki z przemysłem? Odpowiednich narzędzi dostarczy międzynarodowy projekt SKILLBRIDGE, którego inauguracja odbyła się w Politechnice Białostockiej. Uczelnia, jako jedyny akademicki partner z Polski, odegra istotną rolę w modernizacji kształcenia w Europie.
Politechnika Białostocka w dniach 9-11 grudnia 2025 r. gościła 25 przedstawicieli konsorcjum projektu SKILLBRIDGE z Polski, Litwy, Chorwacji, Hiszpanii i Serbii. Spotkanie zainaugurowało prace nad realizacją projektu „Shaping the Future of Deep Tech Work and Skills through Alliances for Education and Enterprises”, dofinansowanego kwotą 1,8 mln euro w ramach prestiżowego konkursu Erasmus+ Alliances for Innovation.
Partnerstwo dla innowacji
Projekt SKILLBRIDGE to sukces już na starcie. Wniosek rywalizował w konkursie Erasmus+ Alliances for Innovation z 350 innymi propozycjami. Ostatecznie dofinansowanie otrzymały jedynie 24 projekty. Liderem przedsięwzięcia jest polska Fundacja Technology Partners, a koordynatorem głównym prof. Rafael Popper – ekspert w dziedzinie zrównoważonego zarządzania innowacjami, a także od dwóch lat profesor wizytujący w Politechnice Białostockiej.
Czytaj więcej: Profesor Rafael Popper dołączył do kadry Politechniki Białostockiej
– Mieliśmy bardzo przemyślaną strategię budowania tego sojuszu. W każdym z pięciu krajów partnerskich stworzyliśmy triadę: uniwersytet, ośrodek kształcenia zawodowego oraz park technologiczny lub centrum innowacji. Taki układ partnerów umożliwi nam zbudowanie trwałych pomostów współpracy na poziomie krajowym, które następnie połączymy w sieć europejską – wyjaśnia dr Rafael Popper.
Cel: cyfrowa i zielona transformacja
Głównym założeniem SKILLBRIDGE jest zlikwidowanie luki kompetencyjnej między tym, czego uczą szkoły i uczelnie, a tym, czego potrzebuje nowoczesny przemysł.
– Czeka nas duże wyzwanie: unowocześnienie kształcenia na uczelniach i w szkołach branżowych – mówi dr Łukasz Nazarko, kierownik zespołu projektowego z ramienia Politechniki Białostockiej. – Chcemy nasycać kształcenie kompetencjami „deep tech” (zaawansowane technologie), takimi jak sztuczna inteligencja, automatyzacja, czy cyberbezpieczeństwo. Ale to nie wszystko. Te twarde umiejętności będziemy przeplatać z kompetencjami zielonymi, opartymi na idei zrównoważonego rozwoju, oraz umiejętnością strategicznego myślenia o przyszłości (foresight).
Dr Łukasz Nazarko z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej podkreśla także, że celem projektu SKILLBRIDGE jest przygotowanie absolwentów uczelni i szkół zawodowych, do nowych wyzwań. To oni po wejściu na rynek pracy będą aktywnie brać udział w cyfrowej i zielonej transformacji w Polsce i Europie.
Narzędzia przyszłości: foresight oraz sztuczna inteligencja
Projekt SKILLBRIDGE kładzie nacisk na modernizację programów nauczania poprzez rozwijanie zaawansowanych kompetencji cyfrowych: deep tech, sztucznej inteligencji, blockchain, Internetu Rzeczy (IoT), cyberbezpieczeństwa, nowoczesnych technologii Przemysłu 4.0 oraz tzw. zielonych kompetencji (zarówno technicznych, jak i społecznych oraz menedżerskich).
– Przyszłość zależy od nas, a technologie rozwijają się szybciej niż programy edukacyjne – zauważa dr Rafael Popper. – Pięć lat temu nikt jeszcze nie mówił o AI, dziś jest ona wszechobecna. Nauczyciele często nie wiedzą, jak efektywnie z niej korzystać W tym projekcie badamy, jakie będą przyszłe zawody i umiejętności, a następnie modernizujemy treści i metody kształcenia. Dzięki temu student zdobywający wiedzę dzisiaj, będzie gotowy na wyzwania jutra.
Politechnika Białostocka w projekcie SKILLBRIDGE pełni istotną rolę – lideruje pakietowi zadań związanemu z modernizacją programów nauczania. Modernizacja będzie polegać mi.in. na projektowaniu nowych przedmiotów, doskonaleniu treści programowych zgodnie z najnowszym stanem wiedzy, propozycji innowacyjnych metod dydaktycznych, aktualizacji materiałów źródłowych. W swojej pracy członkowie będą korzystać z nowoczesnych metod, takich jak narracja immersyjna (immersive storytelling), narzędzia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji.
Efekty projektu SKILLBRIDGE
Wśród zakładanych, trwałych efektów projektu będzie powołanie sieci centrów foresightu i innowacji (CFI). Ich zadaniem będzie wspieranie instytucji edukacyjnych i biznesowych w strategicznym myśleniu o przyszłości oraz skutecznym pozyskiwaniu funduszy europejskich.
– CFI to formuła organizacyjna, która będzie pomagać instytucjom w systematycznym procesie myślenia o przyszłości technologii i gospodarki, przygotować analizy foresightowe – wyjaśnia dr Łukasz Nazarko. – Nie w jednorazowym akcie, lecz w procesie ciągłym, który będzie systematycznie i na bieżąco zasilać modernizację kształcenia, wspierać uczelnie w określaniu strategicznych kierunków w ofercie dydaktycznej.
Międzynarodowe konsorcjum projektu
Projekt SKILLBRIDGE łączy 14 instytucji z 5 państw. Polskę reprezentują Fundacja Technology Partners (Lider), Politechnika Białostocka (jedyna uczelnia wyższa z Polski), Szkoły INFOTECH (Technikum i Liceum w Białymstoku).
Politechnika Białostocka jest jedyną instytucją reprezentującą polskie środowisko akademickie. Uczelnianym zespołem projektowym, w skład którego wejdą przedstawiciele wszystkich sześciu wydziałów Politechniki Białostockiej pokieruje dr Łukasz Nazarko (kierownik) oraz dr Justyna Grześ-Bukłaho (z-ca kierownika).
Partnerzy zagraniczni to czołowe uniwersytety, szkoły zawodowe i centra innowacji z Litwy (Wilno), Chorwacji (Zagrzeb), Hiszpanii (Barcelona) oraz Serbii (Belgrad).
Skład konsorcjum SKILLBRIDGE:
- Fundacja Technology Partners (koordynator/lider projektu), Polska
- Politechnika Białostocka, Polska
- Szkoły INFOTECH – Technikum i Liceum w Białymstoku, Polska
- Dolina Innowacji Produkcyjnych (Manufacturing Innovation Valley), Litwa
- Uniwersytet Wileński (Vilnius University), Litwa
- Wileńska Szkoła Zawodowa Technologii i Biznesu (Vilnius Vocational College of Technologies and Business), Litwa
- Centrum Innowacji w Zagrzebiu (Zagreb Innovation Centre), Chorwacja
- Uniwersytet w Zagrzebiu (University of Zagreb) , Chorwacja
- Učilište Studium (Instytucja Edukacyjna/Kolegium Studium), Chorwacja
- La Salle Technova Barcelona (Centrum Technologiczne), Hiszpania
- La Salle – Uniwersytet Ramon Llull, Hiszpania
- Inkubator Technologii Biznesowych Wydziałów Technicznych w Belgradzie (Business Technology Incubator of Technical Faculties Belgrade), Serbia
- Belgradzki Uniwersytet Metropolitalny (Belgrade Metropolitan University), Serbia
- Centrum Naukowe Petnica (Petnica Science Center), Serbia.
Interdyscyplinarny projekt SKILLBRIDGE uzyskał 1,8 mln euro dofinansowania w ramach programu Erasmus+ w konkursie Alliances for Innovation (Partnerstwa na rzecz innowacji). Jego realizacja potrwa 3 lata.

