Podlaska Marka roku 2020

Poznaj Laureatów Podlaskiej Marki

Odbywająca się od szesnastu lat gala wręczenia nagród Podlaskiej Marki w tym roku odbyła się w wyjątkowych warunkach. Po pierwsze wydarzenie odbyło się we wrześniu, a nie tradycyjnie wiosną, a po drugie finał konkursu mogliśmy śledzić jedynie online, ponieważ liczba osób na widowni została ograniczona do laureatów konkursu, kapituły konkursu oraz członków zarządu Urzędu Marszałkowskiego. Nagrody zwycięzcom wręczali marszałek Artur Kosicki, wicemarszałek Marek Olbryś i członkowie zarządu Wiesława Burnos i Marek Malinowski.

Ceremonię otworzył multimedialny pokaz obrazów i filmów połączony z odgłosami natury ukazujący piękno województwa podlaskiego. Marszałek Województwa Podlaskiego Artur Kosicki powitał zebranych gości zarówno w Sali Opery i Filharmonii Podlaskiej jak i widzów śledzących transmisję na żywo podkreślając rangę wydarzenia.

Czym różniły się tegoroczne wybory?

Marszałek Województwa podkreślił, że Podlaska Marka „zawsze promowała wysoką jakość, unikatowe walory wytwarzanych produktów, kreowanie pozytywnego wizerunku regionu i odważne poszukiwania.” W tym roku jednak jak powiedział „należy podnieść poprzeczkę”. Kapituła konkursu zwróciła uwagę na podejście do środowiska wszystkich finalistów oraz oceniała odpowiedzialność za środowisko naturalne, a także zachowanie równowagi pomiędzy finalistami a ich wpływem na świat przyrody.

Kto został laureatem tegorocznego konkursu?

W tegorocznej edycji Podlaskiej Marki wzięło udział 150 produktów, spośród nich do finałowego starcia komisja konkursowa nominowała 27.

W kategorii Społeczeństwo wygrały Czwartkowe Obiady u Diabetyków.
Spotkania edukacyjne i integrujące skierowane do osób chorych na cukrzycę, które odbywają się cyklicznie od lat i są organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków (PSD) Oddział Wojewódzki w Białymstoku.

W kategorii Produktu Spożywczego wygrała Woda Krynka.
To znana od 1945 roku firma, która dostarcza klientom naturalną wodę ze źródła „Krynka”.

W kategorii Produkt Użytkowy wygrała Sklejka Zakładów Przemysłu Sklejek BIAFORM S.A.
Sklejka z Biaformu to pomysł Artura Hasbacha sprzed 100 lat. Dziś służy do budowy domów, czy apartamentów. Użyto jej do budowy takich miejsc jak rezydencja Prezydenta Stanów Zjednoczonych.

W kategorii kultura wygrała Seria książek dla dzieci „Żubr Pompik” Tomasza Samojlika.

Pochodzący z Hajnówki Tomasz Samojlik stworzył serię 22 książek o przygodach Żubra Pompika, który odwiedza parki narodowe (oraz Puszczę Białowieską) i edukuje najmłodszych na temat odpowiedzialności za środowisko.

W kategorii Inwestycja tytuł Podlaskiej Marki otrzymała Hala sportowo-widowiskowa Suwałki Arena – inwestycja Miasta Suwałki, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Suwałkach.
Potężne wymiary sali (powierzchnia użytkowa 6 601 m²) pozwalają pomieścić ponad 2 tys. osób na trybunach, co wyróżnia obiekt na tle innych tego typu w województwie podlaskim i pomaga promować rozwój sportu i kultury.

W kategorii Wydarzenie laureatem został IX Festiwal Rock na Bagnie organizowany przez Fundację na rzecz Rozwoju Powiatu Monieckiego.
Międzynarodowy Festiwal „Rock na Bagnie” w Goniądzu to wydarzenie organizowane od 2010r. i jest obecnie jednym z bardziej rozpoznawalnych festiwali rockowych w Polsce. Międzynarodowy charakter festiwalu promuje podlaskie na całym świecie.

W kategorii Odkrycie wygrały Badania nad aktywnością biologiczną grzybów nadrzewnych Puszczy Białowieskiej prowadzone przez Politechnikę Białostocka i Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
To międzyuczelniany projekt badawczy dotyczący grzybów medycznych. Specjaliści z Politechniki zbudowali bank ekstraktów z grzybów z Puszczy Białowieskiej, a badacze z UMB sprawdzają je pod kątem medycznym-bada się ich właściwości lecznicze.

W tym roku po raz pierwszy nagrody przyznano w kategoriach Biznes i Projekt 4.0, a otrzymały je Grupa Chorten i Dolina 4.0
Podlaską Markę w kategorii Biznes, za mocne wsparcie lokalnych inicjatyw społecznych przyznano Grupie Chorten. Natomiast zwycięzcą kategorii Projekt 4.0 została Dolina Rolnicza 4.0 – projekt Fundacji Regionalny Ekosystem Innowacji, który ma za zadanie wdrożenie efektywnych działań. Stworzenie gamy rozwiązań technologicznych dedykowanych mechanizacji rolnictwa pozwoli na zwiększeniu efektywności rolnictwa oraz jego szerszej automatyzacji.

Podczas Gali wręczono też nagrodę konkursu towarzyszącego Podlaskiej Marce – Podlaska Marka Konsumenta. Wyboru dokonywali internauci, a zwyciężyła księgarnia internetowa Tania Książka.

Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki zdobyli: Podlaska Branża Medyczna: Medical-Łomża sp. z o.o , Laboratorium Centrum Symulacji Medycznych – Park Naukowo-Technologiczny Polska-Wschód w Suwałkach sp. z o.o., Medgal sp. z o. o, ChM sp. z o.o, Mindhand sp. z o.o, Petros Psyllos, Imago Krzysztof Matuk, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Politechnika Białostocka

Laureaci konkursu otrzymali statuetki Podlaskiej Marki i nagrodę finansową 10 tys. zł, a dodatkowo każdy z nagrodzonych otrzymał voucher na weekend z Mercedesem.

Po ogłoszeniu wyników konkursu i prezentacji zwycięzców ogłoszono „Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego”. Została nim Jagiellonia Białystok, która dumnie reprezentuje województwo na arenie zarówno ogólnopolskiej jak i międzynarodowej.

Misją Podlaskiej Marki Roku jest pokazywanie światu tego co na Podlasiu jest najlepsze. Z pewnością wsparcie dobrych inicjatyw jest ważne, gratulujemy zatem zwycięzcom, a czytelników Geekstoka zachęcamy do śledzenia nowych treści na bieżąco, w najbliższym czasie ukażą się wywiady wideo oraz artykuły o aktualnych planach i sukcesach laureatów konkursu Podlaskiej Marki 2020, stay tuned!

Autor: Natalka Markowska
Fot. Dawid Wappa