Reiner Kinzia – Archimedes. Gra w matematyczne równania
Nie dość, że to „Gra do plecaka” to jeszcze uczy dzieciaki matematyki i przybliża nazwiska najwybitniejszych matematyków. Stworzył ją Reiner Kinzia.
Gra „Archimedes” wspiera naukę matematyki oraz myślenia taktycznego. Poprzez dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie młodzi gracze rozwijają swoje kompetencje matematyczne, doskonale się przy tym bawiąc. Na kartach w grze pojawiają się najwięksi matematycy w dziejach: Katherine Johnson, Zoltán Pál Dienes, Alan Turing, Malba Tahan, Emmy Noether, Sofja Kowalewska, Émilie Du Châtelet, Bhaskaraćarja, Muhammad Ibn Musa Al-Chuwarizmi, Hypatia z Aleksandrii i Archimedes oraz dwóch najsłynniejszych polskich uczonych: Stefan Banach, pionier analizy funkcjonalnej, który udowodnił twierdzenie o paradoksalnym rozkładzie kuli mówiące o tym, że trójwymiarową kulę można rozłożyć na fragmenty, a następnie złożyć z nich dwie kule o tych samych promieniach co promień kuli wyjściowej oraz Wacław Sierpiński, którego ogromny dorobek naukowy obejmował bardzo szeroki wachlarz zagadnień. Podczas wojny polsko-bolszewickiej brał udział w łamaniu radzieckich szyfrów. Był pionierem prac nad zbiorami samopodobnymi, takimi jak trójkąt Sierpińskiego i dywan Sierpińskiego. Obiekty te nazwano później fraktalami. Był jednym z założycieli pierwszego na świecie specjalistycznego czasopisma matematycznego poświęconego teorii mnogości i jej zastosowaniom oraz logice matematycznej.
Gra może stać się zatem pretekstem do rozmowy o dokonaniach poszczególnych naukowców i ich znaczeniu dla rozwoju królowej nauk.
Gra trwa pięć rund. W każdej rundzie gracze zagrywają karty matematyków, tworząc równania. Jeśli na zakończenie rundy gracz zostaje z kartami na ręce, otrzymuje punkty karne. Wygrywa ten, kto po pięciu rundach będzie miał ich najmniej.
Autorem „Archimedesa” jest legendarny twórca gier – Reiner Knizia. Elementy gry to 55 kart matematyków, 5 dużych żetonów symboli matematycznych i 25 żetonów punktów.
Gra „Archimedes” jest przeznaczona do rozgrywek w gronie 2-5 osób powyżej 7 roku życia. Moim zdaniem – najlepiej grać w nią w gronie rodzinnym, wtedy matematyka i historia mogą stać się wspólną zabawą, nie źródłem rywalizacji i nieuniknionej frustracji.
#Zjerzonykulturą – Jerzy Doroszkiewicz
Reiner Kinzia – Archimedes. Gra w matematyczne równania
Wydawnictwo Egmont Polska