W Politechnice Białostockiej odbyły się Targi Kwalifikacji Przyszłości dla młodzieży oraz konferencja Kształcenie Zawodowe Przyszłości
20 szkół ponadpodstawowych branżowych z całego województwa oraz Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej zaprezentowało swoją ofertę edukacyjną podczas Targów Kwalifikacji Przyszłości w Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej. W murach uczelni odbyła się konferencja Kształcenie Zawodowe Przyszłości.
– Zorganizowaliśmy stoiska szkół zawodowych, branżowych z województwa podlaskiego pod hasłem Targi Kwalifikacji Przyszłości, żeby uczniowie mogli zobaczyć ciekawą ofertę, dowiedzieć się, jakie zawody mogą zdobyć, zaś dyrektorzy i doradcy zawodowi będą mogli poznać potencjał szkół zawodowych – jakie atrakcyjne zawody ich absolwenci będą mogli zdobyć – wyjaśnia Beata Pietruszka, Podlaski Kurator Oświaty.
Na Targi zjechały szkoły branżowe z całego regionu. Można było przekonać się, jak wykorzystać AI w domu i motoryzacji, jakie zastosowanie ma VR w edukacji, czym jest sferyfikacja, jak przygotować desery i napoje bezalkoholowe z wykorzystaniem suchego lodu. Na miejscu było też stoisko Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej.
– Pokazujemy, że nasza szkoła rozwija się dobrze, np. w kierunkach robotyka, informatykę elektronika. W naszej szkole mamy taką możliwość, by jednocześnie zdobyć ogólne wykształcenie, ale też specjalizować się np. w kierunku robotyki – podkreślają Ewa Karp i Konrad Olifier z Akademickiego Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej.
– Wszystko co prezentujemy, jest stworzone przez uczniów naszej szkoły, jak np. sztuczna inteligencja – chwalili się Piotr Lupa i Mateusz Zarzecki z Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem. – Warto uczyć się u nas: kończysz szkołę i masz fach w ręku. Poza tym nasza szkoła tworzy takie profile, jakie jest zapotrzebowanie na rynku pracy.
Swoją ofertę edukacyjną przedstawiło również Technikum Leśne w Białowieży, którego członkowie koła sygnalistów myśliwskich oraz łowieckiego zaprezentowali umiejętności związane z muzyką myśliwską i szlachetną sztuką wabienia jeleni. Kamil Stanisław Mróz wskazywał: – Pokazujemy to, czego uczymy się w naszej szkole. A po technikum można dalej się rozwijać np. na kierunku leśnictwo na Politechnice Białostockiej.
Odwiedzający mogli wziąć udział w pokazie mody, pokazie fryzur i szkiców wykonanych przez uczniów szkół branżowych, przenieść się w świat wirtualnej rzeczywistości dzięki okulusom, wypróbować swoich umiejętności w programowaniu oraz, obejrzeć prezentację druku 3D i czujników internetu rzeczy.
– Politechnika Białostocka w rekrutacji na rok akademicki 2023/2024 będzie uwzględniała wynik końcowy z egzaminów zawodowych pomnożony przez współczynnik przypisany do zawodu we wzorze rekrutacyjnym – przypomina dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej.
Idee konferencji wsparł Dariusz Piontkowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
– Kształcimy się także po to, by przygotować się do dorosłego życia – mówi Minister Dariusz Piotkowski. – Dobrze płatny zawód można zdobyć już w szkole ponadpodstawowej. Przed technikami i szkołami branżowymi stoją największe wyzwania. Tu dokonuje się olbrzymia zmiana. Musicie dostosowywać swoją ofertę programową do rynku pracy. To wymaga ogromnych inwestycji, ale pozwala przekształcać bazę szkolnictwa zawodowego. I dziś słyszę głosy, że nasze szkoły mają nowocześniejsze wyposażenie niż szkoły na zachodzie Europy. Mam nadzieję, że kontakt z biznesem pozwoli jeszcze lepiej dopasować ofertę edukacyjną do potrzeb rynku.
Zdaniem prof. Marty Kosior-Kazberuk, rektor Politechniki Białostockiej, zmieniająca się technologia i jednocześnie oczekiwania społeczne powodują, że potrzebujemy coraz nowych zawodów.
– Musimy dziś kształcić uczniów tak, by mogli się zawodowo rozwijać w przyszłości, a mamy nadzieje, że najzdolniejsi uczniowie zostaną studentami Politechniki Białostockiej – wskazuje prof. Marta Kosior Kazberuk i dodaje: – Szkoły branżowe to nasi naturalni partnerzy, obejmujemy patronatami klasy w szkołach ponadpodstawowych, organizujemy zajęcia dodatkowe, pokazujemy Politechnikę od środka, wskazujemy, że wykształcenie techniczne jest atrakcyjne i stanowi dobry wstęp do kreowania swojej kariery zawodowej.
Także prof. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prorektor ds. kształcenia Politechniki Białostockiej wskazuje, że uczelnia techniczna – Politechnika Białostocka kształci inżynierów. – Doświadczenie branżowe przyszłych studentów jest jak najbardziej wskazane. Cieszymy się, gdy mamy możliwość przyjmowania nowych studentów, absolwentów techników.
Głównym tematem konferencji „Kształcenie Zawodowe Przyszłości” były wyzwania współczesnej edukacji zawodowej w zakresie potrzeb rynku pracy. W dwóch panelach tematycznych eksperci przedstawili główne trendy i dobre praktyki związane ze współpracą edukacji z biznesem i sytuacją młodzieży na rynku pracy.
– Cieszę się, że Politechnika Białostocka tak aktywnie odpowiedziała na propozycję organizacji konferencji Kształcenie Zawodowe Przyszłości – mówi Beata Pietruszka, Podlaski Kurator Oświaty. – Wszystkim nam zależy, żeby szkolnictwo zawodowe rozwijało się. W Podlaskiem mamy bardzo dużo bardzo dobrze wyposażonych szkół zawodowych i współpracujących z pracodawcami. Bo ważne, by uczniowie mieli zajęcia praktyczne u pracodawców. Wiemy, że poszukiwani są fachowcy – chodzi o to, żeby liczba uczniów wybierających liceum przechyliła się w stronę kształcenia zawodowego branżowego. Wiemy, że pracodawcy poszukują fachowców, ale wyniki rekrutacji do szkół ponadpodstawowych wskazują, że tylko 11 proc. uczniów wybiera szkołę branżową I stopnia. A przecież można kontynuować naukę w szkole branżowej II stopnia, zdać maturę i pójść na studia. Fachowcy są potrzebni na rynku pracy i dobrze zarabiają.
Podczas konferencji zaprezentowana została także aplikacja System Odznaka+, rozwijana w standardzie Open Badges. System umożliwia szybkie sprawdzenie, czy kandydaci do pracy posiadają wymagane kompetencje, a także, czy przedstawione przez nich cyfrowe certyfikaty są wiarygodne.
– To nowość w polskiej edukacji, pozwala kształtować ścieżkę swojej kariery, tzw. mikro poświadczenia. To cyfrowy dokument, który potwierdza nasze umiejętności. Dostajemy go wówczas, gdy spełniamy konkretne kryteria zawarte w tym certyfikacie – tłumaczy Michał Nowakowski Instytut Badań Edukacyjnych
Konferencja organizowana przez Kuratorium Oświaty w Białymstoku, wraz z Politechniką Białostocką, Instytutem Badań Edukacyjnych, Wojewódzkim Urzędem Pracy, Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Henryka Sienkiewicza, Klastrem Technologicznym INFOTECH i Stowarzyszeniem Europartner Akademicki Klub Integracji Europejskiej, została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki, patronatem Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości oraz patronatem medialnym TVP Białystok, Radia Białystok, Radia Akadera, Polska Press.