Zespół Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej najlepszy w historii Formula Student. Bolid CMS-08 wytrzymał wszystkie konkurencje

To była premiera! W blasku fleszy został zaprezentowany publiczności kolejny, tym razem ósmy bolid zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej! Odsłonięcie motoryzacyjnego cacka stworzonego przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club miało miejsce 8 lipca 2022 r. w Centrum Nowoczesnego Kształcenia. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z wydziałów Politechniki Białostockiej – Informatyki oraz Elektrycznego. Opiekunami koła są dr inż. Jarosław Czaban oraz dr inż. Piotr Tarasiuk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.

W 2013 roku publiczności został zaprezentowany pierwszy bolid studentów Politechniki Białostockiej. Od tego czasu emocje wszystkich rozgrzewa, niczym silnik supermaszyny, kolejny bolid konstruowany przez młodych inżynierów. W tym roku było podobnie. Każdy był ciekaw, jakie najnowsze rozwiązania i autorskie innowacje zaprezentuje zespół Cerber Motorsport. Uroczyste odsłonięcie bolidu CMS-08 zgromadziło przedstawicieli władz uczelni, firm partnerskich, studentów, media i zaproszonych Gości, w tym przedstawicieli władz Miasta Białystok.

Odjazdowy bolid CMS-08

Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie auta, zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji bolidu. 31 studentów z zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej stworzyło pojazd, który ma zdecydowanie wiele atutów.

– Jestem pod wrażeniem kolejnego dzieła studenckiego koła naukowego Cerber Motorsport, które uosabia zaawansowane rozwiązania techniczne, a przy tym jest zgodne z trendami. Auto jest więc lżejsze, zużywa mniej energii i wykorzystuje rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepsze efekty na torze – podkreślała podczas uroczystego odsłonięcia bolidu dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej.

Lżejszy, łatwiejszy w prowadzeniu i jeszcze szybszy – taki jest nowy bolid, ale diabeł tkwi w szczególe. Co wiec takiego osobliwego posiada CMS-08? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?

– Chcielibyśmy zwrócić uwagę na najważniejsze elementy, które uległy zmianie, zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – wyjaśniał podczas premiery pojazdu Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport.

– Po raz pierwszy w konstrukcji nośnej została zalaminowana obręcz bezpieczeństwa, zmniejszając masę całego monocoque’a. Cały pakiet aerodynamiczny auta CMS-08 przeszedł stanowcze zmiany, aby spełnić postawione główne cele: utrzymanie balansu aerodynamicznego przy zwiększeniu generowanej siły nośnej oraz lepszą kontrolę nad strugą powietrza w obszarach kół. Nowe profile lotnicze w tylnym skrzydle pozwoliły poprawić jego wydajność pod względem generowanej siły docisku. Przy współpracy z działem elektroniki, w tylnym skrzydle zastosowano również system redukcji oporu (DRS) – dodawał Patryk Siekaniec, kierowca i koordynator zespołu.

W bolidzie wprowadzono również wiele usprawnień i innowacyjnych rozwiązań, takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi.

Sprawdzian inżynierskich umiejętności

Nowy pojazd to nie tylko spektakularny efekt pracy projektowej i konstruktorskiej studentów z Cerber Motorsport, ale i świetny sposób na promocję marki Politechniki Białostockiej, która wspiera pasje studentów, dając im przestrzeń do poznawania i wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego co roku reprezentuje Politechnikę Białostocką podczas zawodów Formula Student w Europie. Rywalizacja inżynierskich zespołów uniwersyteckich organizowana na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie, to wielkie wydarzenie. W 2016 roku team Cerber Motorsport jako pierwszy polski zespół stanął na podium zawodów na włoskim torze.

– Zawody Formula Student to rywalizacja grupy studentów, którzy budują niesamowicie rozwiniętą technologicznie konstrukcję. (…) To naprawdę najwyższa półka jeżeli chodzi o rywalizację pomiędzy zespołami z całego kraju, z całej Europy – wyjaśniał ideę zawodów dr hab. inż. Łukasz Derpeński, prof. PB, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.

Podczas zawodów skład sędziowski ocenia osiągi bolidów, ale także umiejętności inżynierskie, drużynową współpracę, a nawet aspekty ekonomiczne. To jak auto jeździ jest weryfikowane w konkurencji dynamicznej, ale liczą się również konkurencje statyczne, które biorą pod uwagę planowanie kosztowe i biznesowe całego zespołu.

W sezonie 2022 zespół Cerber Motorsport wystartował w 5. seriach zawodów Formula Student w Europie. Po raz pierwszy w historii bolidów budowanych w Politechnice Białostockiej studenci pojechali w jednym sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie – FS Germany i FS Austria.

  • Formula SAE Italy 13.07-17.07.2022
  • Formula Student Czech Republic 18.07-24.07.2022
  • Formula Student Austria 24.07-28.07.2022
  • Formula Student EAST 08.08-12.08.2022
  • Formula Student Germany 15.08-21.08.2022

 

Osiągnięcia na torach wyścigowych w Europie

Pierwsza seria zwodów Formula Student została zwieńczona sukcesem! Bolid CMS-08 znalazł się w finale Engineering Design Event podczas zawodów Formula SAE Italy, gdzie zajął 2. miejsce! Sukces cieszył tym bardziej, że w tej najważniejszej statycznej konkurencji brane były pod uwagę kwestie istotne z punktu widzenia pracy inżyniera, takie jak autorskie pomysły, metody wykonywania i nietypowe rozwiązania technologiczne.

Z pewnością dużym osiągnięciem była też ukończona przez zespół niezwykle wymagająca konkurencja dynamiczna Endurance. Warto podkreślić, że tegoroczne warunki jazdy na torze były niezwykle trudne. Przy prawie 50 stopniach rozgrzanego betonu i ponad 35 stopniach powietrza, zespół pokonał 22 km toru! Ogromne gratulacje należą się kierowcom – Patryk Siekaniec i Julian Rząca, którzy wykazali się ponadprzeciętną wytrzymałością w Endurance. W pozostałych konkurencjach dynamicznych wzięli udział kierowcy: Tomasz Sobolewski i Kacper Stasiewicz.

W klasyfikacji generalnej nasza „wyścigówka” zdobyła 5. pozycję, a w konkurencjach dynamicznych – podwójne 4. miejsce.

Kolejne zawody zapewniły Politechnice Białostockiej dwa miejsca na podium. Podczas zawodów Formula Student Czech Republic Cerber Motorsport zdobył najwyższe trofeum w teście przyspieszenia na dystansie 75 metrów, czyli 1. miejsce w konkurencji Acceleration oraz  3. miejsce w Endurance and efficiency.

Zawody Formula Student Austria należały do jednych z ważniejszych wydarzeń w sezonie.

– Ze względu na prestiż i konkurencje, z którymi musieliśmy się mierzyć, stawiliśmy czoła. 6. miejsce w klasyfikacji generalnej i 5. miejsce w konkurencji Endurance, czyli tej najważniejszej, najbardziej punktowanej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników – podsumował osiągnięcia w Austrii Michał Gleba.

A jak poradził sobie Cerber Motorsport na węgierskim torze Hungaroring podczas Formula Student East? Pojazd z Politechniki Białostockiej zajął m.in.: 2. miejsce w konkurencji Acceleration, 4. w klasyfikacji ogólnej konkurencji dynamicznych oraz 6. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Niemiecki tor Hockenheimring Baden-Württemberg przyniósł białostockiej ekipie również szczęście. Bolid CMS-08 osiągnął historyczny wynik w rankingu końcowym, plasując się na 4. pozycji w Formula Student Germany! W tych najbardziej prestiżowych zawodach konkurowała ze sobą czołówka zespołów z całego świata. Tym samym studenci Politechniki Białostockiej zakończyli sezon zmagań na torach wyścigowych Europy z bolidowym przytupem.

Sumując pokonane przez CMS-08 kilometry we wszystkich 5. zawodach tylko w konkurencji endurance otrzymali oni wynik 110 km. To niebagatelne osiągnięcie, zważywszy na warunki pogodowe. Po 7. tygodniach zmagań z technologią i własnymi możliwościami zespół Cerber Motorsport powrócił wreszcie do domu.

Przepustka do kariery

Co warto podkreślić, zawody Formula Student to nie tylko święto pasjonatów motoryzacji, ale i przepustka do kariery zawodowej. Wydarzenie obserwowali bacznie headhunterzy, którzy „łowili” utalentowanych studentów dla takich gigantów jak: Ferrari, Porsche, czy Audi.

– Jesteśmy jako władze Uczelni bardzo dumni ze studentów. Wiem, ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu – niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi.(…) Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które zdecydowanie pomogą im w przyszłej pracy zawodowej. To jest zespół cenionych specjalistów, którzy na pewno znajdą zatrudnienie – chwalił zaangażowanie studentów dr. hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich.

Przypomnijmy, w pracę nad bolidem CMS-08 byli zaangażowani studenci z: Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej.

Miasto Białystok wspierało wyjazdy studentów Politechniki Białostockiej na zawody poza granicami Polski. 

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

Parametry techniczne CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

 

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,

– laminowana obręcz bezpieczeństwa,

– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,

– telemetria wyposażona w 33 czujniki,

– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,

– aktywne chłodzenie obszaru silnika,

– autorskie wałki rozrządu,

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,

– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,

– system redukcji oporu powietrza (DRS).

 

Magdalena Zajkowska

 

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.