Zespół Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej z bolidem CMS-08 zajął 4. miejsce w rankingu końcowym Formula Student Germany!

Formula Student Germany to najbardziej prestiżowe zawody, w których startuje czołówka zespołów z całego świata. W tym roku zespół Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej osiągnął ze swoim bolidem CMS-08 historyczny wynik, plasując się na 4. pozycji w rankingu końcowym na niemieckim torze Hockenheimring Baden-Württemberg. Tym samym team z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zakończył sezon zmagań na torach wyścigowych Europy. Zawody w Niemczech trwały 15.08-21.08.2022r.
Z artykułu dowiesz się:
- kto wchodzi w skład zespołu Cerber Motorsport
- na jakich torach ścigał się bolid CMS-08
- jaki wynik osiągnęli studenci Politechniki Białostockiej podczas Formula Student Germany
To była piąta i ostatnia już w tym sezonie seria zawodów wyścigowych dla ekipy z Politechniki Białostockiej. Udział w Formula Student Germany przyniósł im nie tylko wysoką pozycję w rankingu końcowym, ale ukończony też po raz piąty Endurance race. Ta najdłuższa i najbardziej wymagająca konkurencja dynamiczna jest jak wisienka na torcie. Świadczy o doskonałych umiejętnościach kierowców, ale przede wszystkim jakości auta. Sumując pokonane przez CMS-08 kilometry we wszystkich 5 zawodach tylko w konkurencji endurance otrzymujemy wynik 110 km. To niebagatelne osiągnięcie, zważywszy na warunki pogodowe – temperatura powietrza 35 stopni i temperatura toru nawet 50 stopni!
Zawody w Niemczech wieńczą rajd teamu z PB po torach wyścigowych we Włoszech, Czechach, Austrii, Węgier i Niemiec. Po siedmiu tygodniach zmagań z technologią i własnymi możliwościami zespół Cerber Motorsport powrócił wreszcie do domu.
Gratulujemy zespołowi ukończenia sezonu wyścigów z tyloma sukcesami na koncie. W pracy nad bolidem CMS-08 współpracowali ze sobą studenci z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej, Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej.
Podsumowanie udziału w zawodach Formula Student Germany:
- Ranking końcowy: 4 . miejsce. Na ten wynik złożyły się:
- Konkurencje dynamiczne:
– Acceleration 5. miejsce
– Skidpad 7. miejsce
– Autocross 7. miejsce
– Endurance 4. miejsce
– Efficiency 6. miejsce - Konkurencje statyczne:
– Engineering Design event 7. miejsce
– Cost & manufacturing event 15. miejsce
– Business Plan Presentation 25. miejsce
Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.
Dofinansowano przez Ministerstwo Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.
Parametry techniczne bolidu CMS-08:
– masa: 215 kg
– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
– prędkość maksymalna – 125 km/h
– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
– sekwencyjna skrzynia biegów
– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
Rozwiązania zastosowane w aucie:
– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,
– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,
– laminowana obręcz bezpieczeństwa,
– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,
– telemetria wyposażona w 33 czujniki,
– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,
– aktywne chłodzenie obszaru silnika,
– autorskie wałki rozrządu,
– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,
– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,
– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,
– system redukcji oporu powietrza (DRS).
Magdalena Grzęda-Zajkowska