Zespół Szkół Elektrycznych w Białymstoku ogłosił wyniki konkursu Invent Your Game 6. edycji
Za nami 6. edycja konkursu Invent Yor Game, który dla uczniów szkół ponadpodstawowych organizuje Zespół Szkół Elektrycznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku. W finale konkursu, który objęła patronatem Rektor Politechniki Białostockiej, zgłoszono 21 gier. Projekty 3 drużyn znalazły uznanie w oczach jury, które nagrodziło najlepszych twórców pisania gier w dniu 14 czerwca 2024 r. w siedzibie szkoły.
Gry strategiczne, detektywistyczne, hazardowe, a nawet z udziałem znanych polityków. Młodzi uczniowie ze szkół ponadpodstawowych zaprezentowali efekty swojej pracy programistycznej, zaskakując wysokim poziomem technicznym, ale też inwencją, udźwiękowieniem oraz profesjonalną szatą graficzną. Poziom był niezwykle wysoki, ale spośród 21 gier zgłoszonych przez 29 uczniów (zespoły jedno lub dwuosobowe), wyłoniono 3 zwycięskie drużyny.
Laureaci VI edycji Invent Your Game:
- miejsce: Paweł Kajdewicz (ZSE Białystok), Aleksandr Dubovik (ZSE Białystok)
- miejsce: Gabriela Bieryło (I LO w Białymstoku), Marcin Kowalski (ZSE Białystok)
- miejsce: Oskar Topolewicz (Technikum Programistyczne INFOTECH), Maciej Mocarski (Technikum Programistyczne INFOTECH)
– Razem z kolegą stworzyłem grę konsolową utrzymaną trochę w scenerii dzikiego zachodu. Polega na tym, by znaleźć przestępców oraz osoby, które mogą pomagać w panowaniu nad miastem szukając dowodów, poszlak i wsadzając złe osoby do więzienia. Nie spodziewałem się zwycięstwa w tym konkursie, byłem zaskoczony wyczytaniem mojego nazwiska. Programowanie jest zdecydowanie moją pasją i zamierzam rozwijać ją w przyszłości, jednak samo tworzenie gier stawiam pod znakiem zapytania, ponieważ nie wiem czy nie przejdę na inną ścieżkę programowania – mówił laureat 1. miejsca Paweł Kajdewicz z ZSE Białystok, z którym nad grą „HusSigma” pracował kolega ze szkoły – Aleksandr Dubovik. Napisanie gry zajęło im 1,5 miesiąca. Paweł był odpowiedzialny za programowanie i dizajn, a Aleksandr – za fabułę.
– Zrobiliśmy grę „Akademia Sigmy”. Jest to prosta gra platformowa. Ja zajmowałem się programowaniem, a Gabrysia grafiką – mówił kolejny uczestnik, Marcin Kowalski z ZSE Białystok, który dzielił miejsce na podium z Gabrielą Bieryło z I LO w Białymstoku. Wzięliśmy udział w konkursie rok temu, ale zabrakło nam wtedy czasu. W tym roku spróbowaliśmy ponownie i udało się – zdradziła nam pasjonatka programowania i laureatka 2. miejsca.
– Od ponad roku pracowaliśmy nad grą, która polega na tym, że jesteś hydraulikiem w szkole Infotech i musisz naprawić rurę, która została uszkodzona. Pracujemy jeszcze nad wypuszczeniem pełnej wersji, ale fabuła polega na tym, że jest wirus sigmozy, który panuje na całym świecie i przenosi się właśnie poprzez wodociągi – wyjaśniał Maciej Mocarski z Technikum Programistycznego INFOTECH, który zapracował na 3. miejsce z kolegą ze szkoły – Oskarem Topolewiczem.
Zwycięzcy otrzymali nagrody rzeczowe oraz finansowe. 9 osób otrzymało też wyróżnienia – wśród nich są uczniowie szkół z Białegostoku oraz Łomży (ZSE Białystok, III LO w Białymstoku i Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży).
W uroczystości rozdania nagród wzięła udział społeczność szkoły, a także zaproszeni goście, m.in. Podlaska Kurator Oświaty – Agnieszka Krokos-Janczyło, Wicewojewoda Podlaski – Ewa Kulikowska. Politechnikę Białostocką reprezentował dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, Prorektor ds. Rozwoju.
– Obserwuję coraz lepsze zaawansowanie techniczne i coraz ciekawsze scenariusze tych gier, więc optymistycznie patrzymy na to, że część z tych ludzi na pewno wybierze studia w naszej uczelni – mówił po ogłoszeniu wyników dr hab. inż. Mirosław Świercz, prof. PB, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Białostockiej, który uczestniczył po raz 4. w finale konkursu, zachęcając uczniów do rozwijania swojej pasji i zdobywania kompetencji informatycznych na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej.
Rozstrzygnięcie Invent Your Game poprzedził występ Kacpra Soroki, jednego z uczestników poprzednich edycji, który podpowiadał młodym programistom, jak skomercjalizować wyniki swojej twórczości na rynku gamingowym.
Kto wie, może tegoroczni laureaci skorzystają z cennych wskazówek kolegi. Część z gier wymaga jeszcze dopracowania, ale z pewnością mają potencjał, który pozwoli im zdobywać nowe kompetencje zawodowe.
Gratulujemy wszystkim uczestników nieszablonowego podejścia. Życzymy młodym twórcom gier pomyślnego rozwijania pasji i umiejętności programistycznych, które mogą rozwijać w Politechnice Białostockiej.
Uczelnia zaprasza na studia na 29 kierunków I stopnia. Szczegóły na stronie: https://kandydacipb.edu.pl/
Magdalena Grzęda-Zajkowska