Zrównoważony rozwój to praktyka inżyniera – praktycy przekonują studentów Politechniki Białostockiej

2025-12-10-Seminarium-Dydaktyczne-fot-Iryna-Mikhno-PB

Praktyczne aspekty wdrażania zrównoważonego rozwoju połączyły studentów, absolwentów i przedstawicieli przedsiębiorstw na seminarium dydaktycznym na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. W spotkaniu „Zrównoważony rozwój w dziedzinach inżynierskich” udział wzięli specjaliści z takich firm jak Kompania Piwowarska, Jacobs czy Mleczarnia Piątnica. Rozmawiali ze studentami o tym, jak minimalizować ślad węglowy i pracować na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Seminarium otworzył Dziekan Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku prof. dr hab. inż. Michał Bołtryk, który podkreślił, że uczelnia kształci specjalistów świadomych wpływu ich pracy na środowisko.

– Na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku kształcimy studentów na siedmiu kierunkach studiów. To przyszli specjaliści, którzy muszą wiedzieć, jak w swojej praktyce zawodowej pozostawiać jak najmniejszy ślad węglowy – mówi prof. dr hab. inż. Michał Bołtryk. – Dlatego podczas studiów zdobywają wiedzę w zakresie recyklingu odpadów przemysłowych, budowlanych, leśnych i rolniczych. Jesteśmy dumni, że przygotowujemy absolwentów, którzy spełnią wymagania ustawy klimatycznej do 2050 roku.

Zrównoważony rozwój: praktyka, a nie abstrakcja

Głównym celem seminarium było pokazanie studentom Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, jak wiedza teoretyczna przekłada się na realne działania w biznesie. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele takich firm jak Wodociągi Białostockie, Kompania Piwowarska S.A. (Browar Dojlidy), Podlaskie Konopie, Mleczarnia Piątnica czy Jacobs.

– Staramy się pokazać studentom, że istnieje możliwość nawiązania współpracy z firmami, które wprowadzają nowoczesne technologie. Zaprosiliśmy przedsiębiorstwa, które już dziś działają w duchu zrównoważonego rozwoju, czy oferują materiały ekologiczne, na przykład Podlaskie Konopie, których produkty są nie tylko mocne i ogniotrwałe, ale przede wszystkim przyjazne środowisku. Chcemy, aby nasi absolwenci wynieśli z uczelni wiedzę o technologiach szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju – mówi dr inż. Krystyna Rauba, organizatorka wydarzenia.

Dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku potwierdza te słowa:

– Teorię, którą realizujemy ze studentami na zajęciach, chcemy połączyć z praktyką i pokazać, że to nie jest abstrakcja. Zrównoważony rozwój to nie tylko hasło, ale realny sposób budowania równowagi między działalnością człowieka i środowiskiem – podkreśla dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska. – Problemem, który przewija się przez niemal wszystkie dziedziny inżynierskie, są odpady. Tak było, jest i będzie, dlatego chcemy, aby przyszłe pokolenia wiedziały, jak zapobiegać ich powstawaniu.

Głos biznesu

Przedstawiciele przemysłu obecni na seminarium zgodnie przyznają, że zrównoważony rozwój stał się fundamentem nowoczesnego biznesu. Konsumenci, pracownicy i inwestorzy wymagają od przedsiębiorstw transparentności i realnych działań na rzecz środowiska i społeczeństwa

– W dzisiejszych czasach nie da się inaczej podejść do biznesu. Jesteśmy rozliczani z każdego kartonu, z każdej folii, z każdej puszki. Musimy dbać o to, aby jak najwięcej surowców było recyklingowanych – mówi Grzegorz Węgrzyniak z Grupy Asahi (Browar Białystok).

Z kolei Grzegorz Zajkowski z Wodociągów Białostockich, absolwent Politechniki Białostockiej, zwraca uwagę na kluczową rolę inżyniera w dobie zmian klimatycznych.

– Jako inżynierowie musimy zadbać o to, żeby przyszłe pokolenia miały zapewniony dostęp do zasobów wody. Ciężar wdrożenia zintegrowanych strategii zrównoważonego zarządzania wodą, w tym polepszenia stanu wód powierzchniowych, to często odpowiedzialność inżynierów. My także powinniśmy, opierając się na wiedzy i faktach, obserwować i analizować dane dotyczące zmian klimatu, żeby opracować skuteczne narzędzia reagowania – mówi Zajkowski. – Dzięki temu, że ukończyłem Politechnikę Białostocką, widzę, jak przedmioty, które miałem na studiach, dały mi podstawy do zrozumienia technologii.

Zaangażowani studenci

Seminarium spotkało się z dużym zainteresowaniem studentów, którzy dostrzegają w zrównoważonym rozwoju swoją przyszłość zawodową.

– Myślę, że to bardzo ważne, żeby student o tym wiedział. Trzeba się rozwijać na każdej płaszczyźnie – mówi Wiktoria Chrzanowska, studentka II roku na kierunku budownictwo.

Jej kolega z roku, Kornel Łoniewski, dodaje: Zawsze dążymy do równowagi czy w życiu, czy w technologii. W budownictwie zrównoważony rozwój polega na tym, żeby osiągnąć optymalną wydajność ekonomiczną i funkcjonalną, a przy tym jak najmniej negatywnie wpłynąć na środowisko.

Sukcesy uczelni

Podczas wydarzenia przypomniano o sukcesie Politechniki Białostockiej, która w międzynarodowym rankingu UI GreenMetric 2025, oceniającym uczelnie wyższe pod kątem zrównoważonego rozwoju i ekologii, zajęła 4. miejsce w Polsce oraz 339. miejsce na świecie. To efekt m.in. realizacji uczelnianej strategii „Moja Zielona Politechnika”.

Dr inż. Kalinowska-Wichrowska zachęcała studentów do odwagi w aplikowaniu o stypendia zagraniczne. Jako ambasadorka programu Fulbrighta dzieliła się swoimi doświadczeniami i opowiedziała, jak w wyniku konkursu zrealizowała staż w Auburn University w Alabamie, gdzie badała recykling gruzu betonowego.

Seminarium „Zrównoważony rozwój w dziedzinach inżynierskich” na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej udowodniło, że współpraca nauki z biznesem oraz praktyczne kształcenie inżynierów jest kluczem do bezpiecznej i zielonej przyszłości.

Wystąpieniom na auli towarzyszyły prezentacje studenckich kół naukowych działających na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.

 

Czytaj także:

PB wśród liderów zrównoważonego rozwoju. Znaczący awans w UI GreenMetric 2025!

Politechnika Białostocka ma patent na nowe nawierzchnie drogowe z warstwą z betonu geopolimerowego

Dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska otrzymała stypendium Fulbright STEM Impact Award 2022-23

 

Autor: Monika Rokicka

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.